Sunday 23 September 2012

Sabar

Faahim, inilah nama baby kak Dayang, dia bagi saya pegang. Dia minta tolong pegang sebab Faahim tidur, dia pula belum solat lagi. Waaahh syoknya dapat pegang Faahim ni. Tekstur badan baby 4 bulan ni gempal-gempal dan comel sangat. Kakak dia darjah 2, sedang baca buku Midnight, manakala abangnya Firdaus sedang main sorang-sorang di sebalik langsir tingkap. 3 orang ni comel sungguh.

Berdasarkan celoteh-celoteh kak dayang ni, dia kena sabar jaga anak. Hahaa, memanglah kena sabar. Tengok sajalah zaman mak besarkan kita dulu. Dengan abang-abang saya yang nakal. Kalau di rumah saya la yang paling kuat gaduh dengan abang saya. Bergaduh dengan orang lelaki ni perlu keberanian, memanglah berani sebab akhir sekali, abang sayalah yang akan mak marah. Justeru, mak memang kena sabar.

Dari suatu hadis nabi, dikisahkan tentang orang yang mencerca Abu Bakar. Abu bakar diam, Rasulullah di sebelahnya turut diam. Apabila Abu Bakar membalas kembali cercaan itu, Rasulullah bangun dan meninggalkan Abu Bakar.

Kemudian Abu Bakar bangun menurut Rasulullah dan bertanya, tadi semasa beliau dicerca kenapa Rasulullah diam, kemudian ketika Abu Bakar membalas cercaan itu Rasulullah meninggalkan  dia.

Rasulullah menjawab " tadi semasa kau dicerca, ada malaikat, dan aku duduk bersamamu, kemudian ketika kamu membalas cercaan itu, malaikat meninggalkan kamu dan syaitan datang, aku tidak mahu duduk bersama syaitan"

Sabar, sabar, sabar..syaitan suka kalau tak sabar. Tulis ni time saya tengah benganggggg. Dengan harapan lepas ni reda. Astaghfirullah..

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..