Monday, 28 March 2011

Saatnya Akan Tiba

Saya tampil menulis entri sebegini bagi menyatakan hasrat saya. Saya tidak mampu menjelaskan kepada sesetengah individu yang bertanya. Bahawasanya hairan melihat saya, sudah menamatkan pelajaran, mempunyai kerjaya dan pendapatan, tetapi memilih jalan ini.

Saya jelas dengan apa yang saya fikirkan. Saya tak perlu terburu-buru, biarpun masa kian berjalan. Saya tak perlu tertekan dengan desakan orang sekeliling, ahli keluarga mahupun rakan-rakan atau juga kerana peningkatan usia seiring dengan masa yang kian berlalu.

Saya juga tidak perlu cemas. Saya yakin segalanya telah ditentukan oleh Yang Maha Mengetahui. Saya hanya berusaha menjadi yang terbaik. Sekali lagi saya jelas.

"Kau terlalu memilih"lontaran pendapat kebanyakan rakan. Sudah tentu memilih, jika tidak, boleh saja ambil mana-mana yang di stesen komuter.Ini soal kepada pengakhiran kehidupan,begin with the in mind, bukan hanya di dunia, malah sampai ke akhirat. Biar lambat, asalkan betul. Maafkan saya.

"Kau ni tak nak kawin ka?". Maafkan saya, jika orang sudah berkahwin pun mahu berkahwin lagi dan lagi, apa lagi orang yang belum. Adakah saya menolak fitrah dan sunnah Baginda Nabi?

Banyak lagi yang akan ditempuhi, banyak lagi perkara harus difirkan. Salah satu platform mencapai khilafah islamiyah ialah menerusi baitul muslim setelah tahap membina peribadi muslim. Jika benar dan jelas hala tuju, InsyaAllah, saatnya akan tiba.
Harus lebih bersyukur dengan setiap apa yang telah Allah kurniakan. Setiap orang ditulis jodohnya pada umur sekian sekian. Usaha perlu, tetapi jagalah hukum Allah. Mujahadah itu perlu. Saya harus lebih bersyukur biarpun lambat kawin berbanding gadis lain yang seusia. Mengapa harus bersyukur? Kerana saya lihat, sorang rakan yang menderita sakit kronik, terbaring di katil berjuang meneruskan hidupnya, mana mungkin memikirkan pelajaran kerjaya apa lagi jodoh? Beliau masih bersyukur dapat melihat senyum ayah dan bonda sambil terus lidah bertasbih memuji Tuhan. Harus bersyukur.

Maaf terlalu banyak. Lebih baik saya berhenti setakat ini. Sabarlah, saatnya akan tiba.

"Rasulullah s.a.w bersabda bahawa; tiba-tiba disingkap hijab (daripada mata mereka) sehingga mereka dapat melihat Allah. Maka tidak ada suatu yang lebih mereka sukai daripada memandang wajah Allah" riwayat Muslim dan Tirmizi.

Bersangka baik, sabar, redha dan optimis lebih baik daripada terus gusar. Berusaha menjadikan diri baik dan terus baik. Semoga bertemu dengan yang terbaik yang telah Allah takdirkan sesuai. Tidak bertemu, tidak bermakna tidak baik. Bukankah Allah Maha Mengetahui?

" dan pasti Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, dan kekurangan jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar" ~ Al-Baqarah: 155.

Amal Harun
WP Labuan.

Sunday, 27 March 2011


1. Mak and ayah keep calling since morning. Dont know for how many times. But it was not the problem, the pressure is when mak said " kalau macam tu kawin la" or something similar "amal kena kawin" she asked.

2. Need to bring my mentee to Manja Rasa. Tired and dislike steamboat.

3. Too much to prepare for revision week. Mechanism, identification, synthethic pathway and mores.

4. Sleepy but lesson plan haven't complete.

5. One secret that i only share with Allah.

6. My housemates keep forcing me on something, then i need to reveal everything.

7. 2 magazines on camera are failed to finish.

thats all
Amal Harun

My Palestine

"The Day of Resurrection will not arrive until the Moslems make war against the Jews and kill them, and until a Jew hiding behind a rock and tree, and the rock and tree will say: 'Oh Moslem, oh servant of Allah, there is a Jew behind me, come and kill him!'" hadeeth

The story about Palestine will never be forget. I have lack of info about Palestine, day by day, i read about Palaestine, the more need to explore. To my brothers in sisters, and all Palestine peoples all over the world, we are Muslims, we are fighting towards the Israels. Fighting to be a good Muslims and achieve the best in whatever we do.

I wrote some article about Palestine, share them throughout my little understanding from the seminar that i had attend. And i received an inspired comment from Pak Cik Hamid, a professor in ITBC.

Amal, you write beautifully (I mean it) - although I must apologise that I may not have much time to enjoy the luxury of reading blogs anymore. The Palestinian course is close to my heart, and I, too, was a student before, the issue is still all the same. So, yes, I was there once, many years ago, and that reminds me that I'm seriously getting older. For all these responses on Palestinian course, i have only thing to say as a conclusion. It is too big for us to tackle and this will not be solved at our level. Never. Putting money into some account, go on, but I don't think this will help much (debateable, but I stand clear). I borrowed my friend's, Us Isyraq's advise, "out brothers in the battlefield want us to do better in whatever we do". So, I fully agree with you. On a sneak-peak, yes, I read your posting "aku curi masuk", too.


I wish to have more time to read about Palestine.

wa The Hadith of the Gharqad Tree and the Jews

Amal Harun
Labuan FT

Saturday, 26 March 2011

No Sweat Challange

My last lecture is Polymer. I taught a physical students for 8 chapters of organic compound. That was a very challanging but i enjoyed the class. Phisycal students are totally different with Life Science students. Majority of them are males. They love to laugh, very hard to focus, very late to class and a bit lazy compare to some 'nerdy' life science students.

What plays around their minds is entertainment, entertainment and enjoy. Learning number 2. They will keep talking even when i start the lecture. But when i start to story about anything other than organic chemistry, automatically they keep silent and really listen to what i will tell them. At the beginning, when they keep on talking, i will ask them to keep silent. But after a week, the same thing happen and they never change, i didn't asked them to keep silent first. What i did is, i start the class normally, and try to explain everything fastly, moving from slide to slide and ignore their noise. its only for 1 minute and suddenly they stop talking and try to focus.

My chronology

I enter the class, greets the students, asked them to recite the prayers according to their own believes and try to share something out of the chemistry. For example, the difference of falling from a well and falling from coconut tree, the facts about shark, tsunami and other some stories what will they face in university later. At the end of the story might be a moral values.

After attracting their attention, start to relate with what will they learn for that day. And starting from here, they never stop talking. Huh!

"i don't care, the more you talk, the more i teach, you will miss more important thing about what you need to learn". I said. Suddenly stop talking and try to focus.


According to national philosophy of education, education is on-going efforts towards further developing the potential individual holistically. Not only teaching chemistry, but to educates the students a good values etc.

Treshold level

Sometimes, it was very exhausted, from tutorial to lab then to the lecture. I when i explained, i found that one boy sitting beside a girl, chatting together and playing with handphone (for every chemistry lecture). I pointed to both of them and the boy especially.

"you, get out from my class, i dont want to teach those who are disrespectful!" i screamed.

"do not force yourself to come to my class. Who cares, you want or not. You are adult, not a kid, you can think it" i advised.

That was my first and last time i did it. The next class, he still there, and never play with handphone again.


Got one student who never come to class for the whole semester except one day.

Who say teacher is easy?
Amal Harun
Labuan F.T

Suddenly write this!

Time constraint limits me to write more. Life becomes more robotic. We are rushing to finish the syllabus. Students come with extra exercises, topic which do not clear, and we teachers need to do some revision in lecture and tutorials. Plus some more works on the preparation of next batch students. And the cycle repeats. A very monotonous and dull life!

I have thinking deeply about this, a routine life. And remember what Ustaz Hasrizal said, Erti Hidup pada Memberi. Giving by a sincere heart. Forcing to give, is burden. Stephen Covey also said, the more you give, the more you get back. And i said, the best you give, the best Allah rewards the day hereafter. InsyaAllah, and this is a popular quote, you are what you give!

Lately, Hakim (my ex-students) the person that i mentioned in my last 2 years entry, i taught them Mathematics Form 3. He called me and told about his SPM result. He was happy with that and plan to study in KML, but in account because his Chemistry is E.

So why need to choose unhappy life? Choose happiness by giving more. The time you spent, the sleep that you sacrifice, and everything you give is sadaqah. The prophet sallallahu 'alaihi wasallam said in the following authentic hadeeth;

Abu Musa narrated that the Prophet (s.a.w.s.) said, “Every Muslim has to give in sadaqah (charity).” The people asked, “O Allah’s Messenger (s.a.w.s.)! If someone has nothing to give, what will he do?” He said, “He should work with his hands and benefit himself and also give in charity (from what he earns).” The people further asked, “If he cannot do even that?” He replied, “Then he should help the needy who appeal for help.” Then the people asked, “If he cannot do that?” He replied, “Then he should perform all that is good and keep away from all that is evil and this will be regarded as charitable deeds.” (Bukhari Vol. 2, Hadith 524)

Hopefully, i will educate myself to educate my students, to learn more, to do good deeds.Let us hasten to give sadaqah for life in this world is short and temporary while the world in the Hereafter is everlasting. We never know when death has been decreed for us. Today we live and we never know how long we will enjoy the pleasure of this world.

Amal Harun
Labuan FT

Monday, 21 March 2011

If and If

Always look at the lane nearby Kerupang and the sky of Labuan, if and only if i could fly.

My dear readers,

May i share with you my wish which i had before and really appreciate it. I wish to have it more and more for the next time. Its not greedy, but a natural feeling when you get it. We call it fitrah.

1. Have a cheap flight ticket.
2. Have a holiday at kampung or my leave has been approved by my bos.
3. Have a gift which is a book. I got this when Tuan Abdul Latip Talib an author of islamic history book posted his Hulagu Khan to me. Its for free =). And few more books from other friends.

The most important part is, these are called 'rezeki'. Given from Allah. Oo Allah, i want this more, i want to have an extra time, to have a pacify holiday with family and to be happy without any hardness and distractions.

No, will have it in His paradise if and if you work so hard in your life at dunia as if you are going to die tomorrow. Only If and if Allah gives His rahmah to enter His paradise.
Do men think that they will be left alone on saying, "We believe", and that they will not be tested?

Amal, you are tested!

And yet, we always asked for what we want, what we need, we want this, we need that and so on. Until we forgot to thank Allah, until we think we are good enough. Astaghfirullah.

Forgive us Allah, forgive our sins, make us a grateful servant with all we have now and then.

Amal Harun
Labuan FT

Saturday, 19 March 2011

Dia dekat dari Hablil warid

Man `arafa rabbahu faqad `arafa nafsahu….

“Barangsiapa yang mengenalnya Tuhannya, pasti dia akan mengenali dirinya sendiri…”

Kenalilah DIA.

DIA dekat sungguh denganmu, lebih dekat daripada urat lehermu sendiri.

Iman yazid wa yankuz. Iman bertambah dan berkurang. Pada saat ini saya tak tahu, celaru pemikiran dan jauh dari fokus terutama ketika solat, baca quran dan berdoa. Seorang kawan pernah berkata, jika begitu yang dialami, imanmu mula menurun, jadi kita harus usaha menjaga iman, jangan biar jiwa kosong.

Ya Allah, mudahkan urusan saya, bantulah saya, kerana saya sendiri tak pasti apa yang sedang saya lakukan.

Bercintalah kalian berdua

"Apabila berkahwin seseorang itu, maka sempurnalah separuh agamanya, maka hendaklah ia bertaqwa kepada Allah S.W.T untuk selebihnya." Hadith Nabi s.a.w.

Saya sempat menghadirkan diri ke walimah Siti Laila dan Hafiz Jumat di Sungai Pagar, Labuan. Alhamdulillah sungguh meriah dan sungguh lama tidak berjumpa mereka. Inilah rakan semasa belajar di UMS dulu. Hafiz mengambil Matematik manakala Laila Biologi.

Sempat bersembang dengan Laila, saya bertanya bagaimana mereka berbincang dengan kedua orang tua tentang adat-adat perkahwinan. Maklumlah, mahu menjaga syariat, tiada merenjis dan menepung tawar atau kugiran seperti amalan masyarakat borneo.

"Kalau sebelah saya di Terengganu takde masalah, kitorang fight jugak la taknak karaoke, dan masih menjaga batas ketika bersalaman. Alhamdulillah keluarga suami faham, dan kalau masyarakat nak kata apa, takpe" jelas Laila.

"Susah juga ya, kena jaga macam-macam" saya memberi komen pendek.

Apa pun saya ucapkan tahniah dan mendoakan perkahwinan mereka dilimpahi keberkatan, dikurniakan zuriat soleh dan solehah, penerus risalah Rasullullah.

kebetulan jumpa pelajar KML

Friday, 18 March 2011

Hujan Asid di Hati Cikgu

Saya ulang kisah jerung seperti artikel sebelum ini di setiap kelas yang saya masuk. Sebagai hiburan di samping mengambil ibrah dan membentuk fikrah. Semakin hari saya gembira mengajar Kimia, gembira melihat kesungguhan para pelajar. Syabas.

Namun kadang-kadang emosi melebihi tahap sabar. Saya melayan mereka para remaja yang kian meningkat dewasa umpama adik-adik saya sendiri. Dengan harapan kami kian mesra dan proses penyampaian ilmu lebih mudah, terhibur dan tanpa hijab. Percaturan saya mulai salah bagi segelintir pelajar yang mengambil kesempatan tidak membuat tugasan dan mulai ponteng dengan bermacam alasan yang harus dibakulsampahkan.

"Untuk berjaya, awak perlu usaha, salah satu caranya ialah menyiapkan latihan tutorial, barulah awak tahu kelemahan diri. Jangan berani datang ke kelas tanpa membuat tugasan atau dalam keadaan tidak bersedia dan terpaksa. Tidak menyiapkan tutorial adalah kesalahan besar bagi saya dan tanda kamu tidak berminat belajar." begitulah pesanan saya pada hari pertama saya masuk ke kelas mereka.

Alhamdulillah, mereka akur dan faham di samping menunjukkan minat. Tugasan dihantar, peta minda dan latihan tambahan disempurnakan secara optimum. Saya gembira.

"Usah sedih jika hasil yang kamu peroleh tidak setimpal dengan usaha yang awak laburkan, kerana Tuhan melihat usaha awak, bukan hasil di akhir." pesanan yang sering diulang. Kelak suatu hari, Tuhan pasti membalas degan sesuatu yang lebih baik, optimislah.

Tetapi panas tidak sampai ke petang, hujan di tengah hari....

"Afiq (bukan nama sebenar), tolong selesaikan solan nombor 6." saya meminta.

Dia melengahkan.

"Buat ke tidak?" saya tanya.

"Buat..tapi.." jawabnya. Beberapa hari sebelum itu, dia mula menunjukkan kemalasan dan sikap beralasan yang saya benci untuk sekian lama.

Saya rampas kertas, jelas dia tidak buat dan tiada inisiatif untuk dia bertanya saya atau mana-mana pensyarah. Saya mulai tidak dapat mengawal rasa marah dan kecewa.

Dengan nada persis menjerit, "Do it now!". Sabar itu sudah tiada. Seisi kelas diam, beberapa pelajar lain memanggil saya untuk bertanya soalan. Suara dan badan saya bergetar menahan marah.

Dan saya sempat melihat Afiq (bukan nama sebenar) ke depan kelas, mengambil 'marker pen' dan menulis sistesis Grignard Reagent sambil mengalir air matanya.


Amal Harun

Sunday, 13 March 2011

Jerung Dalam Kehidupan

Saya kongsikan artikel yang sangat bermanfaat dari

Warga Jepun suka ikan segar. Mereka amat sensitif jika ikan yang dimakan masih segar atau ia adalah ikan sejuk beku. Cabaran yang sentiasa dialami oleh para nelayan laut dalam ialah bagaimana ingin memastikan ikan yang ditangkap masih hidup dan segar. Mereka mencari jalan dan cara. Walaupun di letak ikan-ikan itu dalam tank yang dibina atas kapal, ikan ini tidak hidup seperti di laut. Samada kurang aktif atau mati. Kualiti ikan sudah tidak segar. Bagaimana menyelesaikannya?

Letakkan ANAK JERUNG dalam setiap tank yang dibina! Dengan kewujudannya, si ikan lebih aktif berenang. Apabila sampai di darat, si ikan masih hidup dan segar.

Beginilah kehidupan. Jika ia seperti tasik yang tenang, ia agak bosan dan memberi ruang rumpai dan sampai berkumpul. Ia boleh menghilangkan stamina untuk terus segar. Apabila berada dalam laut dengan jerung dan pemangsa, kita akan menjadi lebih berstamina. Kita akan menjadi lebih berjaga-jaga dan mantap dalam kehidupan.

(الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (٢

67:2. Dia lah Yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat);

Hidup penuh ujian

Dalam ayat di atas, Allah menerangkan kehidupan ini untuk diuji. Ujian adalah lumrah untuk memastikan kita sentiasa berstamina dalam kehidupan.

When the going is tough, the tough gets going.

Jangan takut dengan cabaran

Sememangnya cabaran menjejaskan keselesaan hidup kita. Ia penuh dengan risiko yang tidak terjangka. Namun sedarkah anda bahawa hidup tanpa cabaran atau mengelakkan cabaran penuh dengan risiko maksimum ? Risiko maksimum itu ialah gagal atau tertinggal daripada arus kehidupan yang terus maju ke hadapan.

Apabila seseorang menghadapi cabaran , ada dua kemungkinan : berjaya atau gagal. 50-50. Namun kalau takut dengan cabaran, ia sudah pasti memberi keputusan 100% bahawa individu itu akan berada pada takuk lama.

Bersamalah manusia, solat jemaah

Apabila seseorang masuk masyarakat dan menghadapi pelbagai feedback dan karenah, ia akan meningkatkan peluang untuk anda maju ke hadapan. Allah juga akan menghantar pakej ujian dari semasa ke semasa. Kita tidak minta, tetapi perlu bersedia. Orang yang bersedia tahu apabila sesuatu itu adalah ujian untuk dihadapi dengan teknik yang betul. Namun kalau tidak bersedia, kita terkejut dan lintang pukang perancangan yang kita buat. Ada yang tidak suka ke solat jemaah terutama bagi lelaki kerana dikatakan “nanti kacau perancangan hidup dan jadual kerja.”

Persediaan paling baik ?

Sudah tentu tidak lain tidak bukan, bergantung kepada Yang Maha Pemurah. Dia akan menolong kita menghadapi segala perkara. Kalau anda gugup atau kecewa, Allah ada untuk menenteramkan. Kalau anda perlukan sumber kewangan atau tenaga, Allah mampu membantu pada bila-bila masa. Dengan keyakinan mantap pada Allah, kita akan dapat hadapi apa-apa jerung yang hadir. Jangan sampai kita tidak ada jerung atau sedar bahawa jerung paling bahaya ialah diri anda sendiri!

disalin daripada:

Tak selari

Saya mulakan penulisan saya dengan lafaz basmalah dan hamdalah. Dengan rasa penuh keinsafan dan mengakui bahawa setiap gerakan saya diperhati Allah, penuh kerendahan hati dengan apa yang ditulis walau sekadar berkongsi. Namun saya tak pernah rasa sangsi terhadap niat menulis, hanya mahu berkongsi dan mengingat untuk diri sendiri.

Saya sedar sedari dulu saya ialah insan yang paling takut cabaran duduk dalam zon selesa dan takut menghadapi risiko. Sekaligus gagal membuat keputusan penting, segalanya ditentukan sekeliling.

Saya takut dengan apa yang saya katakan. Sesungguhnya berkata-kata itu mudah, dan paling utama saya duji dengan apa yang saya kata. Ada sesekali saya mungkiri. Memberi nasihat dan panduan kepada orang, sayalah nombor satu, tapi bab saya pula yang terkena, sayalah manusia paling bodoh. Takut mengambil risiko. Sentiasa mahu selamat, takut kecewa dan melafaz tawakkal pada Allah sekadar meniti di bibir.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Minta maaf jika apa yang saya kata dan buat tidak selari. Terima kasih kerana menasihat.

Saya yang khilaf
Amal Harun

Monday, 7 March 2011


Mak was extremely excited to name me as Amal when i was born 25 years ago. She will conquer the part to give name to kids, ayah will lose chance to name me and my other siblings. According to mak my name is randomly among malays at that time. Amal among arab is familiar, it means hope, ambition or a similar name which give the same meaning is Muna. A is choose rather than M.

When i finish my secondary school, i still not sure to take what course in university or what field i like most. Seems like i dont have ambition, and physically look like no hope or do not trust 100% to this kind of people. Hopeless.

May be its true, because according to Intan, this kind of people which refer to me, is kind of very play safe, afraid to take a risk, lack of confident and very poor in decision making. So now and then, i try to question myself, if i could be someone, who could i be?

Here is my list:

1. A photographer which my photo will be loved by other people.
2. A writer where people love to read my book.
3. A mother who can play and talking scientifically to fulfill her kids enquiries.
4. A cook which can cook a healthy and tasty food.
5. A person with capability to memorizes things esily without forget.
6. A traveller
7. A people which never getting older...oppps

A teacher? excluded from the list. Why? To show that in our life, we never get everything we want, but Allah certainly have His best plan for us. We are giving what we need, not what we want.

I'm very grateful with what i have. Thank you Allah. I wish to be a good servant of Allah.

Amal Harun
Labuan F.T

Sunday, 6 March 2011

My little companions

when 3 of us enjoy the breeze at Damai Beach

Abdullah Azfar try a new position so that Aisyah can follow him

It was hard to capture a moving subject, when increase the speed, the light is limited.

Aisyah swing herself without hesitation.

I wish to have a skin like hers :)

Captured in Damai Beach after i came back from office. After perform Asar prayer, i took my Bilal I and drove to Layangan. Once we reached there, Abdullah push her sister, so that he can follow Aisyah's steps. They ran towards the playground.

Then we went to the beach. Its nearly sunset. Subhanallah, a magnificent scenery that shows Allah's creatures. The breeze, the wave, the sand and everything are included in the Quran. Allah said about the limited of human knowledge where the sea water will be the ink, it would be not enough to write Allah's knowledge, as stated in surah Kahfi.

May Allah grant us His guidance, show us the right path and shower us with eeman.

وَللَّهِ الأَسْمَآءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا
And (all) the Most Beautiful Names belong to Allah, so call on Him by them...[Al-A’raf:180]

Nearly adzan magrib, we finish eating satay and rushing to send them back to my brother's home. As i drop them in front of the house, they shake and kiss my hand.

Then Abdullah said, "Ucu, esok datang ambil lagi." he smiled. Sure my dears!

Thank you for being my companion kids while i'm very exhausted with officework (ermm not too much). Allah is the most Gracious, the most Merciful.

With loves
Amal Harun
Labuan F.T

Resah hamba

gambar hiasan, sumber google images

Kita ingin jujur, tetapi kita tewas. Kita ingin sungguh melakukan ketaatan kepada Allah, tetapi kemudian kita tumbang dan tersasar kerana kejahilan. Kita ingin tenang melalui kesukaran hidup, tetapi cepat juga melatah kerana rendahnya iman.

Ia makin payah. Quran yang dibaca tidak mengerti, solat yang didirikan tidak khusyuk, hati yang tidak ikhlas dan kotor, atau doa yang dipohon dengan hati yang lalai. Semua itu disedari. Tapi jiwa hamba sentiasa mencari kasih sayang Tuhan.

Wahai Allah yang mengetahui segala isi hati kami, kami memohon petunjukMu, berilah kami kebaikan dari sisiMu. Jadikan kami hamba yang bersyukur, redha dan berusaha mentaatiMu. Jadikan hati kami tenang dan bimbinglah kami.

Ya Allah, jangan engkau serahkan diri kami kepada diri kami walau sekelip mata, jadikanlah kami hamba yang sentiasa dibimbing menuju hidayah Mu.

Ya Allah, kami sentiasa yakin bahawa kejujuran itu kemenangan dan pilihlah kami untuk menjadi orang yang jujur dan benar walau apa jua cabaran. Amin ya rabbal aalamin.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Hai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya.


Thursday, 3 March 2011

2 Ears for listening

When i was in my matriculation programme in Kolej MARA, i was like alway panic on something which wasnt serious. I dont know, i feel stressfull, very hard to understand thing and felt like zero, unconcious or lost and empty.

It getting worst when the lecturer start to compare the SPM result with the matric exam. everything like going very fast, i can catch the lesson in the class, but when start to study, everything gone. I pray to Allah.

Until i met Muazzatun Noor (Muaz) my dorm captain and Siti Hazlini (lini). Both of them now are doctor. I shared with them my problem.

"Perform dhuha prayer, may you find the calmness and relaxation when you study, inshaAllah. Allah knows your effort". Muaz said.

"we have a long journey to go through" advised Lini "you may find it along the way, just trust to yourself and always put the hope towards Allah."

and one hadeeth shareb by Ainil,

Narrated Abu Huraira: Allah's Apostle (peace be upon him) said, "If Allah wants to do good to somebody, He afflicts him with trials." [Bukhari Book 7 Volume 70 Hadith 548]

Thank you, i learnt so many things from you.

With loves
Amal Harun