Friday 2 January 2009

Si Pelarian Dakwah



1430 Hijrah menjelang seiring dengan 2009. Usia juga bertambah, namun iman, kualiti ibadah, hubungan dengan Allah, hubungan sesama manusia dan usaha dalam dakwah bagaimana? Dakwah?


Dulu, ia ialah 'taboo word' dalam hidup aku. Perkataan itu sudah cukup menggambarkan tahap keberatan dan kesusahan tatkala berada di dalamnya. Maka tidak hairanlah ada slogan 'Dakwah Bukan Untuk Orang Manja'. Kadang-kadang, naik sakit hati aku dengan slogan ini, tentulah terasa, kerana aku menggigit cili itu.
Dibesarkan dalam suasana Islami menyebabkan aku melatah apabila di tempat atau situasi tidak Islami. Islami itu bagaimana? Pada perkiraanku, Islami ialah pada menyertai majlis ilmu dan mempraktikkannya. Lalu, asalkan ada majlis ilmu, aku sertai. Begitu juga untuk turut serta menyertai rakan-rakan berprogram. Aduh, Islamku selama ini di mana? Dan akhirnya, aku mendapati Islam itu hanya ingin menjadi baik akhlak, sebab itu dihantar ke sekolah agama. Islam itu hanya untuk supaya solat, puasa, zakat dan lain-lain. Amalan ritual. Ia warisan.
Konflik, konflik. Oooo..kalau Islam itu hanya pada amalan ritual dan ulangan, kenapa kena belajar seerah, belajar Quran dan tajwid, hadith dan usul fiqh, bahasa arabnya, nahunya, balaghahnya??? Belum lagi bab air, dalam Islam belajar macam-macam jenis air. Ish, susahnya! Aku membentak sendiri. Kenapa kena belajar semua ni, pelik aku, ada pula sampai luar negara. Semakin aku bingung.

Kemudian aku cipta pandangan macam ni pula: lahir, besar, mati. Mengucap, sembahyang, puasa, zakat, haji, ok, dah siap. Makan, minum dan kerja. Mati, tak payah belajar lain-lain. Ini macam robot.
Kalau pergi sekolah agama confirm 'baik'?

"Eleh, hipokrit saja, kemarin aku nampak dia pakai tudung punya la labuh, hari ni aku nampak pakai jeans ketat, tudung pun takdak?" " Apa pasai??????"

Inilah monolog mencari pencerahan. Rupanya aku mangsa sekularisme. Ilmu itu terpecah-pecah dan terpisah-pisah pula. Aku sangka aku telah belajar agama dan menjadi insan bertaqwa seperti yang dikata, aku salah rupanya.

Lalu aku temui ad-deen yang syumul itu. Islam bukan sekadar belajar solat atau sah batal puasa atau pembahagian air semata. Islam itu semuanya. Benarlah Islam bukan pada 'I' huruf besar, tapi sepatutnya 'i' huruf kecil. (Diskusi lanjutan kalau tak faham part 'i' huruf besar dan kecil.
Jadi, engineering, medic, kimia, fizik, landscape, ekonomi sampailah ke pedagogi pendidikan juga dalam ruang lingkup Islam. Rupanya aku buta selama ini.

Apa kena mengena dengan dakwah? Apa yang aku melalut sampai ke sini. Owh, aku cuma mahu kongsikan bahawa dulu aku lari dan lari dari dakwah, sehingga aku tak sanggup menyebutnya. Tapi, larian itu sia-sia. Kerana dakwah itu adalah halatuju bagi setiap muslim, menjadi bekal dan modal bertemu Penciptanya. Do in Da'wah!

Ya Allah, kurniakan hidayah-Mu, dan jangan pesongkan hati kami setelah Engkau beri petunjuk.
amalharun
13200 Kepala Batas

2 comments:

  1. awak penah dengar ISK yek? awak dengar kat mana? isi i besar dan i kecik ada diwujudkan.

    ReplyDelete
  2. saya dengar isk 3 kali, di bangi, tts n s.alam. terima kasih perasan juga part i tu

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..