Thursday 22 January 2009

Kisah malam itu..kenangan terindah

Saya dan beberapa sahabat mengadakan liqa’ (perjumpaan) di masjid selepas solat maghrib, kemudian di sambung lagi sesudah solat isyak(7.37pm). Kemudian ia berlanjutan sehingga menghampiri jam 11 malam apabila lampu masjid akan dipadam di aras tertentu. Sarat dengan pengisian kami redah sesi diskusi. Masing-masing sudah tentu kepenatan, almaklum ada yang baru balik kelas, hospital dan kerja. Tidak kurang juga yang sakit kepala kerana terlalu banyak mesyuarat, yang lapar tak sempat makan dan yang keletihan tanpa rehat. Dalam kepala saya, habis liqa’ ini saya mahu makan dan tidur.

Selesai, E dan Mariam seperti mahu keluar, Kak Lin mahu menghantar Arina, Jannah, Hazirah dan Nadrah dan terus pulang ke RK. Dia kelihatan seperti tidak sihat dan terlalu letih. Saya pula terjumpa dengan Akma di tingkat satu masjid, mereka ada qiam. Saya singgah dan bersembang panjang dengan Akma. Hampir 12 tengah malam, saya meminta diri untuk pulang. Atifah meminta saya menghantar beliau pulang.

Saya hantar Atifah, kami sama kolej. Dalam perjalan mendaki perbukitan kolej kediaman A, ada kereta berhenti di tengah jalan, di kawasan berkecerunan tinggi dan lampu kecemasan dinyalakan. Saya perlahankan motosikal, kereta itu ada 5 wanita yang sedang diuji. Saya hantar Atifah dan teragak-agak kembali kepada 5 wanita tabah itu.

“Kenapa ni?” saya terkesima, saya kenal mereka. Saya ‘confuse’ dan hairan.

“Kereta habis minyak” kata Kak Lin selamba. Saya lihat orang lain, mereka ketawakan saya.

Hampir satu jam mereka menunggu, saya dikhabarkan E dan Mariam yang keluar sedang berusaha mencari minyak. Mereka menaiki moto Hazirah. Malangnya, stesen minyak terdekat kehabisan minyak, dan akhirnya mereka sampai di KK (punya la jauh). Mereka mencari pula ATM (ada unsur kelakar dan sedih). Setelah duit dikorek-korek, maka beli la minyak. Hujan mula turun dengan lebatnya. Saya dapat bayangkan bagaimana pencari minyak (cari gali) ini meredah hujan membawa minyak kereta.

Jam 1 pagi, kami masih menanti, memuhasabah diri, dan hujan makin lebat, risau pula E dan Mariam. Akhirnya E dan Mariam tiba. Cabaran seterusnya ialah proses memindah minyak ke tangki. Cepat-cepat buka ‘boot’ mencari botol sebagai corong turas, kemudian mencari pisau. Lengkap, entah dari mana Allah campakkan pisau dalam kereta Kak Lin. Suasana kecoh menceritakan pengalaman diselangi gelak golek. Semua basah lencun.

“Best la jadi camni, sekali-sekala” frasa ini dipersetujui semua orang termasuk saya. Memang syok! Thank you Allah, tahniah KA.

Jam 2 pagi, Arina, Kak Lin, Jannah dan Nadrah berkampung di bilik saya. Saya dan Wahida (roommate yang best) memasak mi berperisa ayam (sure gempak) dan teh-O panas . Semua orang makan sambil khusyuk mendengar pengalaman mistik Arina kecuali saya buat-buat tak dengar. Wahida paling berminat. Selepas makan, kami tidur!

Allah jua yang mempersatu hati kami!
amal harun
88999 Kota Kinabalu

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..