Thursday 25 December 2008

Puisi Mufti Diharamkan

Semasa mengakses laman sensawang (baca; web) Mantan Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin suatu ketika dahulu, baru aku tahu Dr.MAZA menulis puisi. Aku kira orang seperti dia tiada masa untuk itu. Terkini, puisi Dr. MAZA dilagukan pula oleh penyanyi Aisyah, kumpulan nasyid Algebra, Kopratasa dan Xifu.

Nampaknya medan dakwah Dr.MAZA semakin berkepelbagaian, album sulungnya bakal muncul tidak lama lagi, mungkin sudah muncul. Dr MAZA bersetuju menyerahkan urusan pembikinan album sulungnya kepada komposer Xifu Abdul Naser Abdul Rahman, komposer/penggubah lagu Dakmie dan syarikat Nasyeed.com.

Namun RTM telah mengharamkan lagu puisi 'Aku Bukan Musuh Harta' ciptaan Dr.MAZA. Mengapakah stesen penyiaran berstatus pengampu ini mengharamkan lagu ini daripada disiarkan?

Mari kita ikuti penjelesan Dr.Maza di laman beliau. Ayuh, klik di sini.

Aku menyokong gagasan idea Dr.MAZA dalam penulisan puisi beliau. Kalau diamati puisi 'Aku Bukan Musuh Harta', ia bernada sinis menyampaikan peringatan secara umum kepada masyarakat. Kontroversi hangat pula.

Kenapa nak diharamkan, oh, siapa makan cili merah atau hijau bersaiz kecil, terasalah pedasnya. Sebelum ini Timbalan Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Adilah Shek Omar, juga mempertahankan tindakan RTM mengharamkan lagu Dr.MAZA dengan berkata, lagu ‘Aku Bukan Musuh Harta’ nyanyian kumpulan Kopratasa itu tidak diluluskan kerana liriknya tidak sesuai dan kasar.

Tidak sesuai dan kasar? Jadi bagaimana pula lirik lagu penuh keghairahan, penuh dengan caci maki dan penyelewengan akidah secara halus sudah menjadi halwa telinga golongan muda Muslim. Ia 'dihalalkan' sahaja.

Inilah yang dikatakan Islam itu dagang (baca; alien) seperti sabda Nabi s.a.w:

Rasulullah S.A.W bersabda:

“ Islam telah bermula dengan dagang dan ia akan kembali dagang, maka berbahagialah mereka bersama Islam pada waktu dagang.” –Hadith Riwayat Muslim.

Teringat pesanan seorang ustaz berkenanaan hadis ini; orang yang membawa Islam itu adalah dagang (asing), ia umpama menyonsang arus. Analogi mudah contohnya banyak saja iklan syampu mempromosikan kecantikan rambut di televisyen, namun Islam pula datang membawa perintah menutup aurat, maka pastilah rambut yang cantik bersinar itu perlu ditutup. Justeru, ia berlawanan dengan arus semasa. Malah orang yang membawa Islam pula dilihat sebagai alien.

Pengharaman 'Aku Bukan Musuh Harta' sekali lagi bukti alien Islam di abad ini.

amalhrun
13200 Kepala Batas

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..