Friday 16 January 2009

Terima Kasih Kawan Saya


Saya sibuk di perpustakaan, perbincangan tugasan. Satu panggilan dan sms tidak saya sedar. Isyarat getaran menyatakan panggilan sekali lagi, Irsha kawan saya.


"Amal, kau kat mana? Pukul 12 datang Kopitiam Alamesra, wajib datang" suara Irsha memberi amaran.


"Er, tengah ada discussion ni....paksa-paksa pulak, tunggu jap" saya sedikit hairan.


Beria-ia ajak makan. Mentang-mentang bendahari universiti tahan biasiswa, dia mungkin terlalu bermurah hati mahu belanja saya makan. Saya selesaikan perbincangan cepat-cepat, kebetulan memang dekat nak habis. Saya terus bergegas ke Alamesra (copy of Alamanda) depan 1Borneo (copy of 1Utama).


Jojina juga ada, masih tidak terkejut, kemudian Shakir pula sampai. Kemudian kek sampai. Kek itu ada nama ala-ala nama saya atau sepupu saya (amar). Kemudian mereka bergambar. Ooo rupanya meraikan hari tua saya. Terima kasih, buat susah-susah kamu saja. Kemudian ayam besar sampai. Kami makan. Diet hamba Allah seorang itu rosak setelah menelan makanan berkalori tinggi.


Kemudian mereka memberi saya hadiah. Objek itu dalam kelas; amphibia dan order; anura. Mujur ia bukan sebenar, saya fobia. Terima kasih banyak-banyak. Saya harap tidak akan berlaku lagi, saya tidak mahu orang tahu saya tua kononnya, tetapi saya memang sukar mengingat tarikh lahir kawan-kawan.


Kepada Jojina (7 Feb), sahabat baik yang saya kenal semenjak kami berada di darjah 2, tidak pernah lost contact walaupun berjauhan dan akhirnya ditemukan di universiti ini. Kini Jojina di Sekolah Perubatan. Dia sahabat baik saya, bijak sekali. Saya masih ingat dia hadiahkan saya key-chain tertulis 'teguhkan azam, miliki kejayaan' sempena hari lahir saya di darjah enam. Dia sangat skema kerana bertanya saya bagaimana hendak ponteng program walaupun dia di Matrikulasi Labuan dan saya di Kolej MARA Kulim.


Irsha (3March), saya kenal dia semasa di tahun satu pengajian, akhir 2005. Saya takut mahu berkenalan dengan dia walaupun kami satu kelas bahasa arab. Semasa saya tinggal di Kingfisher kerana ditugaskan menjaga Along dan Tam (kucing makcik, pakcik dan Marwan), saya naik basikal, meronda-ronda. Kebetulan Irsha tinggal di kolej kediaman Kingfisher, dia ajak saya makan 'nasi air' di rumah dia. Saya pun pergi tanpa segan silu, mulai hari itu, saya ke Kingfisher untuk menikmati nasi air, sandwich dan tomyam.


Shakir (31 Disember 1987; paling muda) pula saya tidak perasan bila saya berkawan baik dengan dia. Seingat saya, saya takut dengan dia kerana memiliki mata merah, macam garang. Tetapi saya confuse apabila dia memberi jawapan bocor semasa kami menghadiri temuduga biasiswa. Maknanya dia tidak garang. Dia ada tulang tangan yang unik. Menurut Makcik Leha, Shakir memiliki ciri interpersonal yang baik, PR yang baik.


Aiza, Baizura, Noni, Adi dan Dila terima kasih juga. Mereka hadiahkan saya seekor beruang coklat, Ursus arctos semasa umur saya 21. Mereka sangat akrab, berkawan sejak di Kolej MARA sehingga ke Indah Permai. Wah, antara kalian siapa akan kawin dulu?


Wahida, rakan sebilik saya tahun ini. Kami kerap masak. Saya kagum dengan dia, dia rajin belajar dan gigih berusaha. Pertama kali dia menyapa saya semasa minggu orientasi 2005. Dia khabarkan dia major Biologi dan berasal dari Pulau Pinang. Memang, saya tidak pandai untuk memulakan perkenalan atau persahabatan, terima kasih kawan.


Chew Lup Hong, saya kenal kerana kebetulan banyak kelas kami yang sama semenjak tahun satu. Dia pemurah nota, info terkini daripada pensyarah, dan macam-macam lagi. Maafkan saya kerana tidak menyertai jemputan makan tengah hari bersama Aiza, Baizura, Afza dan Noni. Saya juga minta maaf kerana menolak jemputan belanja saya makan malam, kerana saya seorang perempuan. Selain beruang coklat, saya terima Cygnus olor, seekor angsa kristal sebagai key-chain.


Kesimpulan; hadiah yang saya terima bertema haiwan (animalia). Saya tidak mahu apa-apa hadiah lagi, saya hanya mahu kalian sebagai sahabat saya. Juga buat sahabat lain, dan ibu bapa saya, setiap hari saya terima hadiah daripada mereka, iaitu doa mereka.


Saya doakan kawan-kawan saya berjaya dunia dan akhirat, semoga Allah pelihara kalian dan ditetapkan iman. Jom alert isu Palestin!


amalharun

88999 Kota Kinabalu.

8 comments:

  1. hadiah hny sbgai tanda ingatan..
    maafkan kami kerana terlambat sambut birthday kau 11 hari..itu pun kami rancang last minutes..sori klau ada kekurangan..
    kau tetap kawan aku sampai bila2..
    kwn yg selalu mendengar rungutan aku..
    kau kwn yg jujur mal..
    thankz 4 everthing..

    ReplyDelete
  2. bkn salah kami..kami dah tulis 'AMAL" tp yg tukang tulis nama kat kedai kek tu yg tersalah tulis jadi 'amar'..
    tapi kek tu mmg untuk kau..
    hanya untuk kau sorng.. AMAL HARUN..

    ReplyDelete
  3. hoho terima kasih banyak ba.

    kalau kek tu bukan untuk aku, aku tetap balon juga hehe

    ReplyDelete
  4. btul ke mcm tu kita kenal?
    aku lupa laa..rasanya sblm tu kita dah knal tapi kau knal nuha dl dari aku kan..
    myb time aku ajak kau makn tu then lepas tu kita rapat kot..

    ReplyDelete
  5. setakat tahu nama bukan kenal,tahu nama dah lama, kenal bermaksud tahu hati budi, tips untuk kawin hahaa.

    btw itu adalah peristiwa signifikan dalam menjalin persahabatan

    ReplyDelete
  6. amboi...siap ada tips untuk kawin a..
    aku ambik note a..

    ReplyDelete
  7. Walawehhh.. namaku tiada dalam list? cemani kaah kawan? takpa takpa, karang aku blog kasi masuk juak namamu sekali...:D

    ReplyDelete
  8. naaa, matai. sabar kau jo, nanti aku si masuk, tapi apa kisahnya, pikir dulu aku aaa? mau mencari dulu ba apa peristiwa signifikan, naik gunung kaa

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..