Friday 23 March 2012

Belajar Menghargai



Saya mengaku silap, tidak memberi apresiasi kepada pelajar saya yang buat presentation sebab presentation mereka 1 jam dan tak seronok. Lain kali saya patut cakap sekurang-kurangnya "thank you, i enjoy your presentation, good job or good effort".

Lebih teruk saya kata "Ni tak ready la, orang lain buat 20 minit, lengkap".

Antara banyak kelas, 1 kelas yang saya ajar ni sangat lemah, padahal mereka amat bagus dari yang lainnya di awal. Setiap orang harus dilayan sama rata tanpa dibandingkan antara satu dengan yang lain. Video ini sangat membantu dalam banyak perkara terutama menghadapi kelas saya yang 1 ini.

Kuasa Menghargai

Sewaktu saya di tingkatan 3, Geografi antara subjek kegemaran saya. Kalau waktu terluang, saya hanya baca tentang geografi. Geografi sentiasa A, dan walaupun tak belajar lagi, saya memang dah study. Sewaktu kami menjawab soalan percubaan, Cikgu Mat Rod memberitahu kertas soalan sangat susah, tak mungkin ada yang dapat A dan kalau dapat memang hebat. Tercabar dengan kata-katanya, saya antara 2 orang pelajar yang mendapat A untuk ujian oercubaan yang dikatakan susah oleh beliau. Cikgu Mat Rod pon memberi reaksi 'cool' begini "ooo, hang dapat A ka, hmm.." itu saja.

Dalam hati saya, cikgu ni saja tak mahu mengaku kehebatan atau ego sebenarnya nak puji-puji kami. (Niat salah masa tu). Tapi pada kaca mata seorang pelajar, cukuplah seorang guru memberi reaksi positif terhadap pencapaian atau peningkatan pelajar. 

Semoga Allah tunjukkan jalan, berilah kefahaman ilmu dan tenangkan hati pelajar-pelajar yang saya kasihi.

Banyak lagi kena belajar.
Amal Harun
Labuan.

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..