Sunday 11 March 2012

Ceritera

Malam itu saya terpaksa menebalkan muka memohon bantuan seorang rakan mengahantar dan mengambil saya untuk suatu sesi pembelajaran. Lebih kurang menjadi pensyarah undangan. Mulanya mahu menolak, tetapi tidak sampai hati memandangkan selama ini kawan saya saja sering diundang, jadi saya pula mengambil alih. Alhamdulillah, kehadiran memberansangkan.

Malam dan tiada kenderaan. Tak mengapalah. Saya sampai 15 minit awal. Rupanya disapa oleh mantan pelajar sesi dulu. Awal lagi dia menyapa saya "Miss, bila mau kawin?".

Hehee..apsal soalan kau sungguh klise dengan soalan segenap generasi pelajar, makcik cleaner, makcik kedai runcit, makcik-makcik, pak menakan, dan segala bagai insan prihatin. Oh, tidak mengapa, tetapi siapa juga yang punya jawapan untuk soalan sebegitu?

Relaks, saya mulai 'kool' dan tidak kisah lagi. Seorang anak didik saya pernah berkata apabila saya meminta jejaka hensem dan berwajah soleh ini memberikan satu nasihat kepada rakan sekelasnya. Dengan muka yang skema sambil membetulkan cermin mata tebal, dia pun berkata, " Saya harap kita semua jelas dengan tujuan hidup kita, jelas dengan tujuan kita berada di sini. Jika kita jelas dengan apa yang kita hendak capai, maka segala halangan atau masalah yang kita hadapi tidak mampu memberikan impak negatif malah mendorong untuk terus gigih dan sabar supaya kita dapat capai matlamat".

Terdiam satu kelas. Susunan kata-katanya cukup ringkas tetapi bermakna.

Jadi, saya mahu jelas dengan tujuan hidup macam yang telah diberitahu pada kita dalam quran. Ada kan?? Jika ditakdirkan belum kawin, jangan keluh kesah kerana ia bukan mengahalang kita mencapai matlamat hidup. Cuma kena sabar sikit la dengan pandangan masyarakat dan mengutamakan pandangan Allah.

You are what you see!

Amal Harun
Labuan

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..