Tuesday 27 January 2009

Daerah Keinsafan Bahagian 1

Semasa di peringkat sekolah, kehidupan saya sungguh mudah, saya hanya menghadapi masalah kesihatan dan semuanya itu tidak lama, saya sentiasa disokong oleh kedua ibu bapa dan para guru di sekolah. Saya gembira, segala yang saya impikan saya dapat.

Saya main-main mengisi borang, ke matrikulasi atau UIA. Saya juga memohon JPA, ijazah luar negara. Saya memilih pergigian Australia. Saya menghadiri temuduga dan main-main semasa menjawab. Pendek kata saya memang tidak serius, saya hanya fikir bersuka-suka.

Semasa di peringkat matrikulasi, saya menghadapi masalah dalaman diri. Saya belajar bersungguh-sungguh, namun hasilnya biasa-biasa sahaja. Saya sungguh kecewa, teramat sangat. Kata cikgu Matematik saya, gaya belajar di peringkat ini lain. Saya tidak putus asa. Apabila keputusan keluar semester 1, saya sangat terkejut dengan keputusan yang saya perolehi. Pointer yang biasa-biasa jika dibandingkan dengan rakan yang lain.

Saya sedih, saya hubungi emak, saya sebak tidak dapat bercakap. Mak bertanya, adakah dia perlu datang berjumpa saya, namun ayah kata biarkan sahaja, biarkan saya mengambil masa dan dan belajar menerima ujian. Saya menangis semahu-mahunya. Ke kelas dengan mata yang sembap, bercakap dengan orang pun tidak. Saya teruskan pengajian macam biasa. Kawan saya kata OK, tapi saya tidak menerimanya, ia terlalu rendah untuk saya.
Engkaulah sahaja (ya Allah) yang kami sembah, dan
kepada engkaulah sahaja kami mohon perlindungan.
al-fatihah, ayat 5

Saya tenangkan hati di surau, solat berjemaah, sunat rawatib, mendengar tazkirah dan study bersama sahabat lain, mereka sungguh cemerlang. Antaranya lini yang kini mengambil perubatan di USM, dia banyak memberi keyakinan kepada saya. Saya lihat kawan saya yang lain, pointer mereka jauh lebih rendah berbanding saya, mereka menangis ketika berdoa selesai solat. Saya katakan pada diri, bahawa kegagalan ini tarbiyyah paling baik buat saya, selama ini saya lupa Allah, saya yakin usaha sayalah yang menentukan kecemerlangan saya dalam akademik. Rupanya Allah sayang saya, dia mahu saya belajar sesuatu yang lebih bernilai. Peristiwa biasa yang terlalu signifikan dalam hidup.
Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dalam perjuangan bersusah
payah. surah al-balad, ayat 4

2 comments:

  1. salam kak..

    huhu... benarlah apa yg ditulis dlm entri kali ini. berlaku pada sy juga. mungkin peringatan dr Allah...

    ReplyDelete
  2. yang sebelum ni tak benar ka hehee, ini koleksi kisah benar...........supaya kita ambil ibrah dari setiap yang berlaku.

    Apa yang berlaku macam 'ketukan' supaya bersangka baik dengan Allah, tak putus asa bla bla.

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..