Saturday 10 January 2009

Biasiswa; Demonstrasi atau Diplomasi

"Bila duit nak masuk"
"Eh Amal, cek la CIMB duit dah masuk belum"
"Scholar da masuk belum????, aku dah kering sangat ni"
Ini adalah beberapa rungutan aku dan rakan-rakan di awal semester ini. Alahai, tiada sudah duit kami (dalam nada sedih versi sabah). Ambil perhatian, entri ini perlu dibaca dengan penuh perasaan dan kewarasan. Ia mungkin beremosi, marah, sedih dan semuanya bercampur-baur.
Biasiswa kami belum dibayar melalui pihak bendahari universiti. Kami difahamkan oleh Bahagian Biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia bahawa pihak mereka telah membayar biasiswa tersebut kepada universiti. Ia telah dibayar pada 1 Disember 2008 lagi. Hingga kini akaun kami masih sepi.
Kami masih belum menerimanya sehingga kini. Rakan di universiti lain yang menerima biasiswa yang sama sudah menerima awal lagi.
Melalui penyata kewangan pelajar, yuran pengajian semester ini telahpun dibayar. Satu lagi bukti biasiswa kami sudah masuk. Namun akaun di bank masih sunyi. Baki tinggal baki.
Inisiatif berjumpa pihak bendahari universiti diambil. Menurut kerani pak turut itu, kalau bernasib baik minggu ini, kalau tidak Februari. Minggu ini sudah berlalu. Kami terus menunggu.
Penghujung 2006 adalah kemasukan biasiswa kami yang pertama. Semester tersebut kami tidak dibayar lagi oleh PTPTN. Kami menanti dan terus menanti penuh harap kerana rakan di universiti lain telah lama menikmati biasiswa mereka. Tempoh penantian memang terlalu lama. Lantas bersama rakan-rakan, kami bermusyawarah.
Selesai kuliah di suatu petang, kami naik ke bahagian bendahari universiti beramai-ramai dan memenuhi kaunter bendahari. Kami mendesak tidak mahu lagi berurusan dengan kerani dan meminta untuk bertemu bos mereka sendiri. Kerani tersebut masuk berjumpa dengan bosnya, kemudian keluar dan meminta kami menandatangani sesuatu, pengesahan senarai penerima biasiswa. Kami akur dan beberapa hari selepas itu poket kami berisi, tak perlu ikat perut lagi. Jelas mereka bekerja setelah kami berdemonstrasi, bukan semasa kami berdiplomasi.
Masalah yang sama menimpa semester ini. Setiap semester. Kononnya mereka mengambil masa mengurus kemasukan wang pelajar lain dahulu. Hakikatnya pelajar lain juga menerima nasib yang sama. Kelewatan pembayaran memang disengajakan. Ia adalah konspirasi!
Wahai bendahari universiti, sudah lama kami menanti, perlukah kami berdemonstrasi?
amalharun
88999 Kota Kinabalu

5 comments:

  1. maaf masalah editting menyebabkan layout text sangat hodoh. tak rugi kalau tak baca. ia cetusan emosi saja

    ReplyDelete
  2. tak dak duit, pinjam duit aku dulu. =)

    ReplyDelete
  3. wahida aku ada duit, tapi aku bengang la kat bendahari atas tu, buat kerja cam kura2, mkn gaji buta gamaknya, nak masukkan pon asik tangguh, dah masuk 6 minggu, kelembapan tahap jitu

    ReplyDelete
  4. zuhdi hang nak bagi aku jeles ka

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..