Thursday 16 October 2008

viva

sekarang aku dan kawan2 sibuk nak siapkan laporan akhir projek sarjana muda, submit pada 20 okt, viva pada 28, dan akhirnya pembetulan, penjilidan dan akhir-akhir sekali hantar, agenda selepas itu belum tau lagi sama ada stay sabah atau balik kampung. bergantung kepada komitmen seterusnya.

kemarin, perjumpaan dengan supervisor nak betulkan draft. perjumpaan 230pm, macam selalu aku akan keluar 15 minit awal, tapi itu dengan moto. nak dijadikan cerita, memang aku keluar bilik pada 215pm, tetapi kali ni jalan kaki sebab moto masih di kuala penyu. sepatutnya aku keluar awal dan boleh tunggu bas, tapi masa tu confirm dah takdak bas sebab dah lepas prime time untuk bas. apa lagi boleh buat, memang dah salah sendiri, jadi keluar jalan kaki, guna payung kaler merah ainil di tengah panas, merentas kolej kediaman, bukit bukau...
kesalahan bodoh yang lebih teruk aku buat ialah jalan kaki ke sktm (sekolah kejuruteraan) kemudian terus ke school of science tech, pusat bahasa barulah sampai school of edu.perjalanan yang jauh tu adalah perjalanan yang tidak dirancang, macam rusa masuk kampung, kononnya itu adalah short cut...
kesalahan merancang perjalanan walaupun berjalan kaki memberi kesan yang signifikan, akibatnya aku lambat masuk tutorial dan terlepas isi perbincangan yang sangat penting. begitu juga perjalanan hidup tanpa haluan, tanpa matlamat dan arah tuju, sudah tentu semua tu memberi kesan dalam hidup.
Kemudian, terfikir lagi ke mana arah hidup aku..arah hidup manusia lain, kenapa dicipta, adakah manusia ini dicipta untuk proses rutin saja....jawab jangan tak jawab; adakah kita manusia robot? merancang hidup yang macam mana? soalan tinggal soalan, adakah orang lain turut memikirkan solan tersebut..........
meminjam kata saidina umar ibn khattab r.a: 'tidak akan kau berasa gundah, andai kau tahu apa yang dicari', lantas dalam hidup ini apa yang dicari?
amalharun
88999 Kota Kinabalu

3 comments:

  1. ya..soalan yang sama berlegar di minda..fikir jangan tak fikir..btw, bittaufuq wannajah 4 ur coming viva..ada rezki jmpa time cuti..Insya`Allah

    ReplyDelete
  2. insya ALLAH berjumpa hendaknya..slmt brjaya untuk exam

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..