Sunday 26 October 2008

hari hujan yang indah

waktu subuh aku dikejutkan dengan salakan anjing yang kuat di sebelah bilik di kolej..anjing bebas berkeliaran bersama keluarganya yakni beberapa ekor anjing lain yang pelbagai saiz dan warna..aku dan roomate halau anjing-anjing tu pakai payung supaya kami boleh pi ambil wudhuk..anjing oh anjing. anjing islam tak? kucing islam tak? bukankah dia juga hamba Allah.(cari jawapannya) hujan lebat sangat pagi ni!
jaulah ke kuala penyu (hujan dan angin kuat)

jam 745pagi ke masjid, ada quranic circle! tertarik sungguh dengan surah al-anfal..asbab turut ayat adalah sekitar perang badar pada tahun ke-2 hijrah..mari mengkaji seerah! (kerana aku juga lemah bab seerah ni)



apa yang nak aku nak highlight sekitar diskusi tersebut ialah pada ayat 7 surah al-anfal;


"......dan Allah menurunkan air hujan dari langit kepadamu untuk menyucikan kamu dengan hujan itu dan menghilangkan gangguan-gangguan syaitan dari dirimu dan untuk menguatkan hatimu serta memperteguh telapak kakimu(teguh pendirian)."


seorang sahabat bertanya aku dan rakan lain, 'apa perasaan bila hujan turun?'. ada yang positif ada yang negatif, sejuk dan boleh tido, baju tak kering, masa adik aku kecik dulu, bila hujan dia takut sangat,fobia hujan kot....macam2 yang pasti hujan itu rahmat, personally, bila hujan, hatiku tenang, muzik yang best;bunyi hujan!


disebabkan terlalu gembira kerana hujan yang damai, aku pun keluar beli buku, best baca buku bila hujan turun: Does My Head Look Big In This? by Randa Abdel Fattah (kebetulan kisah tentang seorang remaja bernama Amal yang nak pakai tudung) dan kebetulan lagi mendapat baucer dari Dawama sempena ekspo bahasa dan sastera, aku pun beli lagi MAHABBAH by Shahnon Ahmad dan menguak kabus (sebuah buku yang dah lama versi jawi)
pada hari hujan juga, aku serba sedikit memperbaiki slaid untuk viva. semoga lebih tenang buat aku dan kawan-kawan menghadapi viva nanti, setenang hujan bumi di bawah bayu.


88999, Kota Kinabalu



5 comments:

  1. minta maaf, rushing taip, bahasa dan spelling berterabur

    ReplyDelete
  2. jom belajar tafsir..dulu masa sekolah ada syariah islamiah..belajar asbabul nuzul ayat-ayat Al-Quran walaupun tak belajar tafsir sangat...ke arah melahirkan "Generasi Cintakan Al-Quran"..

    ReplyDelete
  3. dulu beljar dengan akal saja..sekarang kena guna akal dan hati

    ReplyDelete
  4. terima kasih untuk sebuah komen

    ReplyDelete
  5. terima kasih untuk sebuah komen

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..