Tuesday 28 October 2008

ammar dan jemput pisang

dari kiri: yasmin, nukman, baby ain tasnim dan ammar


sedikit kisah tentang seorang sepupuku yang agak lain dari yang lain. sebenarnya aku suka memerhatikan kanak-kanak, terutama attitude mereka..sekadar memerhati, kemudian cuba untuk dikaitkan dengan ilmu yang dipelajari di bidang pendidikan. pendek kata bidang ini sukar dikorelasikan dengan pemerhatianku yang tak seberapa.

baiklah, mari kita kenal salah seorang sepupuku ini:

nama: ammar fahmi bin muhammad zaim
kami panggil: ammar
umur: 6 tahun

bukanlah kisah sangat, tapi sedikit ciri unik dia. ammar ni memang agak particular berbanding adik-beradiknya yang lain. anak ketiga dari empat orang dan sangat meminati cucur kodok mailto:pisang@co atau bahasa kebangsaan jemput-jemput pisang.





suatu hari di petang ramadhan tahun lepas, aku ke pasar tani nak beli sayur. kebetulan lalu di gerai jual kuih. secara tak sengaja, aku beli rm2 sahaja sebab co'kodok tu tinggal sikit, jadi kasi peluang dengan pakcik sorang tu sebab dia pun nak beli co'kodok. co'kodok tu diisi dalam paper bag bewarna coklat, macam dalam iklan adibah noor kat tv yang makan co'kodok buat buka puasa.

co'kodok dua ringgit pastinya tak cukup dikalangan yang meminatinya di rumah. masa buka puasa berebut la kanak-kanak kat rumah. (sepupuku majoriti di kalangan kanak-kanak bawah umur). maka ada yang tak sempat merasa.

"mana cucur adibah noor" suara bagi yang tak sempat merasa.

"kesian, esok tok buat. kita beli pisang dan buat sendiri" pujuk tok aku pada cucunya.







esoknya, bersikat-sikat ayah aku beli pisang. buka puasa dengan jemput-jemput pisang disebabkan permintaan yang tinggi. jadi, petang tu pakat-pakat buka puasa dengan jemput-jemput pisang.

selesai terawih, makcik aku goreng lagi. kanak-kanak di rumah terus menikmati kuih yang diminati. kini, co'kodok berbaki lima biji. masing-masing kenyang.

tiba-tiba ammar datang......

"eh, cucur kodok"rupanya ammar belum makan.

"abang nukman, abang dah makan berapa?" ammar tanya. "6 kot"

"yasmin dah makan berapa?". "7 atau 8 atau 9"

setiap orang ditanya berapa biji dah kami makan, termasuk aku yang tak terkira berapa biji dah aku makan.

"sape tak makan lagi?" ammar membuat pengumuman.

Melihat situasi itu, pusingan ketiga menggoreng jemput pisang diteruskan.

Sikap ammar yang sangat bertimbang rasa ni memang mengharukan. Orang lain makan, tak ingat orang belakang. Sikap particular/detail si ammar ni bukan saja melibatkan menjaga hati dan perasaan orang lain malah peribadinya.

sebelum tidur ammar kemaskan tempat tidur sendiri, susun bantal dan selimut. memastikan gigi digosok sebelum bersahur, walaupun waktu sahur dah nak habis.


Bila kanak-kanak bertanya

pernah suatu malam, ammar belum tidur sedangkan semua orang dah masuk tidur.

"kak amal, ammar haus, tolong buatkan air teh O tak?" hehe ammar nak air teh O.

masa aku tengah buat teh O, ammar nyanyi lagu tema Diari Ramadhan Rafique.

"nenek selalu berpesan jangan mengikut ROSU, ROSU tu apa kak?"

"hah?" takkan jangan ikut Rasul, kemudian aku amati lagu tersebut di tv. Esoknya baru aku jawab.



"nenek selalu berpesan jangan menikut nafsu." aku betulkan lagu yang ammar nyanyi.



"Nafsu tu apa kak?" ammar tanya lagi. Macam mana nak define kat manusia seusia ni..?



"Nafsu tu perasaan tak bagus, rasa tak cukup, tamak" entah betul tidak definisi tu. Mungkin salah mendefinisi menyebabkan kanak-kanak seusia ini mengalami miskonsepsi. Miskonsespi atau salah konsep biasa dipakai dalam bidang pendidikan.



"Oooo, rasa tak cukup macam makan, lepas makan, nak makan lagi, nak makan lagi?" ammar inginkan kepastian. Ternyata dia mula membina pemahaman konsep sendiri. Tak la teruk sangat intepretasi aku tentang perkataan nafsu pada kanak-kanak.

Begitulah ammar..pesanan kepada orang dewasa, kita perlu belajar berinteraksi dengan kanak-kanak untuk proses perkembangan minda yang optimum.

aku buakan paediatrics bukan juga psychiatrics.
88999 kota kinabalu

4 comments:

  1. still have spelling errors, sorry for inconvinience

    ReplyDelete
  2. Input yg bagus..moga2 kamu lebih berjiwa pendidik..selamat maju jaya melakukan amal murni ini...
    a lot of improvement since u be a teacher

    ReplyDelete
  3. terima kasih. InsyaAllah berusaha untuk improve

    ReplyDelete
  4. what a good analysis..tk sangka hang quite a good observer and analyser perangai kanak-kanak..kanak-kanak ni suci dan lurus, segala yang mereka cakap..mesti diteliti..

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..