Wednesday 29 October 2008

selesai viva

Alhamdulillah, debaran viva tamat, walaupun tak la berdebar sangat, yang lebih mendebarkan ialah keputusannya. Begini agaknya perasaan orang yang nak viva disertasi sarjana. Dulu masa aku berada di tahun pertama pengajian, aku hairan melihat beberapa pelajar master yang sedang menunggu giliran viva. Masa tu tak tau macam mana situasi viva. Mukanya bertukar warna macam kebiru-biruan, asyik minum dan berpeluh-peluh. Menyelak-nyelak kertas, membaca itu ini. Anxiety disoder mungkin.


Panel penilai viva aku semalam ialah 2 orang pensyarah yang tidak asing lagi, terkenal dengan kecerewetan. Seorang pensyarah TESL dan seorang lagi mantan pensyarahku khas di bidang pendidikan Kimia. Aku insan pertama membentang di hari pertama di slot kedua, sedikit cuak dan cuba mencari kekuatan. Banyak soalan ditanya pasal produk, pasal research dan data. Jelas, pensyarah yang detail bertemu dengan pelajar yang tak detail, satu pertempuran hebat. Banyak kelemahan dan kesalahan yang perlu dibaiki. Banyak lagi yang kena belajar. Aku semakin teruja!




Seorang panel ni memang diakui ke'detail'annya, perfectionist! Itu yang aku dengar dari mulut pensyarah lain dan rakan-rakan yang berada di bawah seliaan beliau. Ternyata, pada pemerhatianku ia memang benar. Beliau meneliti Bab 1 dan dapatan kajianku. Berkali-kali menukar cermin mata, sekejap pakai cermin mata pandang jauh, sekejap lagi pakai yang pandang dekat kemudian tukar lagi, dan proses itu selesai apabila aku tamat membentang.

Pembentangan diteruskan oleh rakan lain. Persediaan awal dan kestabilan emosi penting sebelum viva. Perjuangan diteruskan hari ini, esok dan lusa oleh rakan-rakan lain. InsyaAllah ada rezeki, peluang dan masa boleh sambung untuk disertasi dan tesis pula.

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..