Sunday 1 July 2012

Kerja

Malam sabtu kemarin, saya bawa kereta menuju Hotel Grand Dorsett. Kakak ipar saya minta saya singgah ATM. kawasan tersebut ada beberapa pub dan kelab malam. Kalau tengok dari luar akan hairan kenapa tempat parking penuh, munkin banyak kereta sebab orang pergi pub.

Bila melalui pub tu, pintu luar dijaga oleh seorang lelaki, dia mungkin penyambut tetamu. Sambil memutar stereng, sempat juga saya tengok pub dan lelaki itu, wajahnya macam lelaki melayu atau muslim. Jika dia muslim, insyaAllah semoga dia diberi hidayah dan rezeki yang lebih baik dari sekarang.

Jalan lagi di kawasan hadapan saya lihat gadis-gadis dengan pakaian yang seksi sangat depat pintu kelab malam. Hati saya terdetik kemarahan "hish tak sedar diri'.

 Dalam 3 saat melepasi gadis-gadis itu, saya lihat seorang pakcik tua dengan uniform berlambangkan Perbadanan Labuan. Dia sedang mengelaskan sampah mencari kotak-kotak di kawasan longgokan sampah.

Allah tunjukkan saya 3 pekerjaan yang dilakukan. Allah buka setiap lorong mencari rezeki, rezeki halal. Kita yang pilih. Biarlah kerja yang dilakukan itu dipandang hina, sedikit pulangan, kotor dan amat memenatkan. Tetapi Allah mengganjari usaha orang yang bekerja mencari rezeki halal.

Seorang adik pernah menasihati pelajar saya, hidayah itu umpama burung, apabila ia hinggap di hati, tangkap dan jangan lepaskan.

Amal Harun
Labuan

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..