Sunday 24 June 2012

Keliru yang membencana

Orang muda sekarang (dulu pun sama) lazim mahu membentuk identiti atau mencari identiti masing-masing. Ada yang nak dikenali dengan kumpulan negerinya, 'gang' comel dan vogue, gang masjid, gang tengok wayang dan macam-macam la.

Semua itu semakin ketara bila melangkah ke alam pengajian pra-universiti ayau universiti. Jadi tak hairan akan wujud individu dengan ciri tertentu dan kumpulan-kumpulan dengan identiti masing-masing.

K-Pop.

Maaflah kepada peminat k-pop. Nampak sangat kita orang Islam dan orang malaysia tiada pendirian tetap. Ingat, rasulullah pernah kata: kita nanti di akhirat akan bersama dengan apa yang kita cintai di dunia. Krisis kekeliruan identiti pun dah mula banyak. 

"Miss, miss ..tunggu!" duia orang pelajar lari mengejar saya setelah selesai kuliah. 

"Macam mana, dapat ikut apa yang saya ajar?" tanya saya

"Erm.. boleh so far... Miss, tengok rambut saya, cantik tak" kata pelajar saya. Rambut dia kalau nak tau, memang la cantik, memang gaya model-model dalam tv dan sangat ala-ala K-pop. Saya tak tahu pun sampai tahu k-pop tu.

"Ya cantik, tapi rambut, kalau dalam kepala tu cantik berisi lebih bagus" haha saya membalas dengan nada bergurau. Dia mencebik. Saya anggap mereka ni masing-masing mahu perhatian dan dihargai.

Bapok

Masa saya di universiti, saya pergi ke perpustakaan dan kawasan buku pendidikan jauh dan agak di ceruk. Dalam perjalan dari kaunter utama sehingga rak buku, saya diekori rapat oleh seorang 'perempuan' memakai skirt dan kemeja, hakikatnya dia ialah lelaki. Dan dia kemudia menuju ke rak buku yang sama dengan saya. Saya lemparkan senyuman dan terus lari, tak tahu apa yang saya takut. Mungkin sebab dengar ustaz bahasa arab saya kata, ada pemeriksaan tergempar di asrama lelaki dan jmpa banyak pakaian dalam wanita milik orang yang celaru identiti.

Baru-baru ini, saya menguruskan sebuah pasukan mewakili  kolej. Dan saya perlu bekerjasama dengan beliau. Iaitu setelah melalui transformasi identiti dan personaliti. Saya juga tertipu dan terpesona dengan kecantikan beliau tapi lama-lama baru sedar. Sedangkan kami bersalaman ketika pertama kali jumpa. 

Susah, susah...perempuan nak berurusan dengan 'perempuan'. Inilah bahana kecelaruan. Dr.Tarmizi dalam kelas semasa saya mengambil kursus etika dan akhlak dulu juga pernah mengusulkan topik ini. Masa tu saya tak la fikir seserius ini. 

Kalau kita dilahirkan perempuan, Allah pun bagi fitrah perempuan. Kalau lelaki, fitrah lelaki. Manusia tu lahir dalam keadaan fitrah. Tak jadi isu mereka nak kata fitrah mereka sebaliknya. Dulu saya nak jadi lelaki sebab  membesar bersama 2 orang abang, dan bermain bersama anak-anak jiran yang lelaki. Wan selalu marah dan bagi amaran, tengah syok main, tiba-tiba wan muncul dan tarik telinga. "Balik, ni mainan orang jantan, balikk".

Lagipun kalau jadi lelaki banyak benda boleh buat, aurat tak payah susah nak jaga. Tapi itu fikiran masa kecil. Terfikir yang dilahirkan perempuan, dah tentu Allah akan bagi sesuatu yang aku dapat buat kebaikan dengan menjadi perempuan.

Lelaki kalau lambat kawin orang tak mengata, perempuan kalau lambat kawin sikit, bukan main labelnya. Lelaki kalau bercerai, orang taka kata apa pun, perempuan kalau bercerai, bukan main label, tohmahan dan andaian. Macam-macam.

Berbalik kepada isu bapok, beberapa pelajar saya yang ke universiti sudah mengubah imej, berikutan aktiviti yang mereka sertai. Dan dengan aktiviti itu, jaringan sahabat dan kenalan mereka dengan bapok lain meluas. Saya bagi amaran da nasihat. Tolonglah kamu sedar dengan gender yang diberi kepada kamu, dan bertindaklah selaras pemberiaan Allah kepada kamu.

Bapok, please, walaupun hati kamu baik dan tak sakiti orang, tapi kamu sebenarnya yang sakit dan menyakiti keluarga dan masyarakan lain. Kalau kamu mendakwa itu fitrah, lupakan bisikan syaitan dan sibukkan diri dengan agama dan pembangunan ummah. Ummat memerlukan kamu sebagai rijaal.

Salam hormat
Amal Harun
Labuan.


No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..