Monday 2 July 2012

Ubah manusia


"Miss aku mau berubah" inilah kata-kata seorang pelajar saya. Dia ditawarkan mengulang.

Tapi dia saja nak cabar saya, masih menunjukkan kemalasannya. Apa nak buat.

Bila azan dia bangun, "ok miss, azan suda, aku mau pi sembahyang"

"doalah supaya awak rajin, jauh dari sifat malas" pesan saya.

Banyak buku saya baca (banyak ka), menurut buku gunakan pendekatan halus tanpa paksaan. Sungguh tidak kreatif untuk cuba semua tu. Tapi tak mengapa, saya suruh dia hantar tutorial, kemudian dia hantar siap semua. Tak kisahlah dia buat atau tiru atau apa pun, asalkan dia buat. Dan saya pun tulis mesej di jawapan tutorialnya, "wah, beginilah cara orang yang mahu berubah, semoga akan terus berusaha". Tradisi sangat.

Sebelum ni, saya fikir begini "lantaklah kau, kau kan repeater, kalau nak repeat lagi pon ada aku kesah? dah repeat pon takkan tak sedar diri"

Aliaa nasihatkan saya: "Amal, jangan macam tu, dia bagus, pujuk dia". Wah sangat mencabar bagi manusia seperti saya mahu memujuk seseorang. OK, mungkinkah memujuk manusia seperti merendahkan ego? Jadi saya cuba, sedikit berjaya, petua Aliaa membantu.

Tetap, bukanlah saya yang dapat mengubah manusia lain, sedangkan saya sendiri sukar berubah. InsyaAllah boleh!

"Miss, kalau aku dapat 80 ke atas, miss belikan keropok ni, sedap laa" kata dia sambil belek-belek handphone mahal dia. Padahal orang lain sibuk belajar dan tanya soalan.

InsyaAllah. semoga Allah buka hati bagi kau rajin belajar.

Selamat berjuang, selamat mendidik diri dan dan anak didik!



No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..