Sunday 22 July 2012

Catatan Ramadhan 1: Malam Pertama

Inilah malam pertama 1 ramadhan 1433H. Cuaca yang baik, tenang dan nyaman. Ramadhan ini merupakan ramadhan ketiga saya di labuan. Alhamdulillah, terharu sangat disampaikan ke ramadhan kali ini. Sebab kita kan selalu doa penghujung ramadhan, agar sampai ke ramadhan berikutnya. Kita juga terus doa apabila memasuki rejab dan syaaban. Segala puji bagi Allah.

Keadaan kesihatan saya kali ini kian merosot dengan keadaan cuaca yang tidak menentu di tambah kegagalan saya menjaga kesihatan. Saya sungguh tak cukup rehat, sehinggakan pada waktu gerimis dan angin kuat, saya terpaksa di padang menguruskan pelajar Kakom. Akibatnya pada malam, saya mulai sukar bernafas, hidung tersumbat dengan putaran kipas syiling pada tahap maksimum. Inilah namanya mencari penyakit. 

Pada waktu siang, hidung terus tersumbat, anehnya selera saya bertambah, kerja nak makan sentiasa dan cepat terasa lapar. Banyak juga mukus yang terhasil sehingga saya mengambil banyak tisu milik rakan sepejabat (zahir dan muazzin, tak tahu tisu siapa), malu mahu mengambil tisu mereka, saya hanya gunakan 'toilet paper' di tandas tingkat 2. Banyak mukus dan penyumbatan hidung terus berlaku, lama-lama kepala saya sakit. Saya bernafas melalui mulut.


Saya sempat telefon ayah untuk bertanya kabar dan ucapan selamat ramadhan, mak pula tak jawab telefon. 

Saya ke masjid muttakin IOFC. Sekali lagi jumpa makcik Zaiton. Dia akan lebih awal menegur saya "apa kabar sayang". Mak saya pun tak panggil sayang hehee. Mak panggil saya "ya binti".

Sahur dan berbuka sendirian. Ia tak bermaksud sunyi. Masa di IOFC makcik tu panggil join tadarus, ramai pulak yang join selepas tu. Doktor yang aku tak kenal namanya pun ada. Dia kata seronok macam ni, inilah nikmat ramadhan. Alhamdulillah.

Bila imam baca doa, allahumma innaka afuwwun kareem, tuhibbul afwa fa'fuanna...oohh sangat sayu, sedih..banyak dosa kita buat, dan akhirnya Allah panjangkan usia memberi peluang merasai ramadhan tahun ini. 

Sekian Terima Kasih
Amal Harun

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..