Sunday 2 October 2011

Studio Muallaf di Labuan

Alhamdulillah. Segala puji hanya milik Allah. Saya menerima panggilan daripada ustaz yang meminta saya menemani seorang tetamu muallaf. Panggilan itu diterima ketika saya sibuk di dalam makmal. Saya hanya mengatakan ya menerima pelawaan ustaz tanpa mengetahui sebarang maklumat terperinci untuk apa.

Sekian hari saya sibuk di pejabat dan menguruskan jamuan rumah terbuka mentee peringkat kolej, sampai malam. Dan pada malamnya, saya menunggu tetamu muallag yang ustaz nyatakan. Saya lansung tidak mengetahui apa yang terjadi. Ketika kereta ustaz dan kereta saya tiba di hadapan rumah tetamu, saya amat terkejut bahawa tetamu yang dimaksudkan adalah Xifu Naser, komposer terkenal hadir bersama Robby Zaid Tandang dan Leia Justin, ahli Studio Muallaf. Sangat terkesima!

Saya amat meminati Studio Muallaf di saluran 114 TV Alhijrah. Hampir setiap minggu saya menonton dan jika gagal saya menonton siaran ulangan. Setiap kali menonton, hati saya berdoa agar suatu hari nanti saya bertemu dengan mereka. Allah itu maha mendengar lagi maha mengetahui. Saya terkesima.

Mereka bukanlah selebriti yang dibanggakan kerana populariti tetapi jiwa daie. Saya amat bertuah kerana hampir dua hari membantu ustaz menguruskan kehadiran mereka. Tetamu yang membawa rahmat. Perkongsian dan cerita-cerita santai tetapi amat memberi makna mendalam. Demi Allah, saya terharu, inilah penyatuan kerana akidah  yang 1!

Apabila membuka pintu kereta, Xifu Naser, Robby dan Leia sudah berdiri di hadapan di hadapan dan senyum kepada saya. Wah ini bukan di TV! Dek kerana teruja saya menegur.

"Assalamualaikum, wah excitednya, saya ada add Studio Muallaf dan kamu semua dalam facebook!"

Disusuli pelbagai soalan dari Xifu dan Robby, Leia tersenyum manis! Ustaz kata; takpe-takpe, naik atas dulu, nanti cerita lagi.

Di rumah tetamu, ustaz bawa seorang lagi saudara baru, sambil berborak dengan ahli Studio Muallaf. Suasana sama seperti set studio, duduk-duduk di sofa dan bersila di bawah sambil makan kacang. Wah, tiba-tiba saja kan!

Terumbu Warisan, Labuan, dari kiri; Tracy, Ustazah Azizah, Leia, Xifu, Robby Zaid dan Tuan Haji Hamid.

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..