Tuesday 9 August 2011

Catatan Ramadhan 6: Jauhku untuk Mendekat

Dari Labuan menuju ke Pulau Pinang, transit di Kuala Lumpur selama 4 jam. Waktu di KLIA digunakan dengan membaca Quran. Tiba di Pulau Pinang dijemput oleh Intan, terima kasih Intan, sengaja meminta beliau menjemput, agar dapat berjumpa dengan beliau, emak dan abahnya. Kami ke Bazaar sekitar Penang Road, panas dan malangnya, kain yang saya cari tidak jumpa.

Ke Bazaar Ramadhan Seberang Jaya, banyak gerai, banyak orang dan banyak juga peminta sedekah, bukan orang tempatan. Cuaca panas sangat.

Menuju ke rumah Intan, sempat bertemu dengan emak dan abahnya. Lebih kurang akrab seperti keluarga sendiri.

Bergerak ke rumah tok.Menunggu berbuka puasa, dan hari ini berpuasa 1 jam extra. Sahur di Lauan, berbuka di Kepala Batas. Berbuka dengan mak, ayah, tok, cikyam, baby, adik dan paling istimewa Intan.

Selesai iftar dan solat maghrib, kami semua ke Masjid Taqwa. Kali ini saya memandu Bilal II. Barulah muat, mak, tok, baby, adik dan Intan. Ayah pula ke Masjid Permatang Haji Hassan.

Letih permusafiran yang agak panjang, tak mampu mengahabiskan solat, minimum 8, kami balik. Syukur, selamat balik ke rumah.

Saya amat berharap, jauhnya saya dengan Galapagos, mendekatkan saya pada Allah dan keluarga saya. Sangat tenang dan gembira.

Amal Harun
Kepala Batas

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..