Wednesday 24 October 2012

Kuliah CP3

Alhamdulillah Allah memberi keizinan saya bertemu dan mengajar sekumpulan pelajar yang luar biasa karekternya. Selama hampir 6 bulan saya mengajar dan bertemu 3 jam seminggu sejak hari pertama kuliah hingga ke jam terakhir kuliah.

CP3 adalah kumpulan kuliah yang nyata berbeza dengan kumpulan kuliah yang telah saya ajar sebelum ini. Kenapakah saya memilih kumpulan kuliah fizikal berbanding sains tulen (aliran sains fizik, kimia dan bio)?? Kerana pada pengamatan dan pengalaman saya, pelajar sains tulen 'skema' (serius sangat). Jika pelajar sains fizikal, mereka lebih santai, cool dan respon. Tapi pelajar sains tulen lebih rajin hehee, ada kelebihan masing-masing dan ada cabaran tersendiri.

Ada sekumpulan pelajar aktif sukan, ada lagi gang melaram dan ada pasukan penyanyi-penyanyi. Macam-macam. Dalam kelas ada yang fokus, memang dengar dengan relax dan tenang, saya agak dia tak faham, rupanya scorer, yang kita sangka dia faham lain pulak dia fikir. Apa pun perbezaan, sebagai pendidik, semuanya harus diraikan. 

Antara perkara yang saya belajar ialah komunikasi berkesan dengan pelajar. Saya harus meningkatkan kemahiran mengajar, kandungan pengajaran dan kemahiran berbahasa inggeris. Begitu juga komunikasi dengan pelajar, kadang-kadang saya ego, ish ini tak bagus!!!!

Saya doakan semuanya cemerlang dalam peperiksaan akhir dan juga apa saja yang mereka lakukan dalam hidup. 

CP3 2012/2013 19 Oktober 2012 
Amal Harun
Labuan

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..