Saturday 12 November 2016

Ikan Bakar Umbai Hampes

Inilah pertama kali dan terakhir aku ke kedai itu. Ia terletak di Umbai Melaka. Kerana aku sering nampak orang kata seafood di situ sedap.

Suamiku kata tak perlulah sampai ke sana, jalan jem. Tapi aku kata alang-alang sampai Melaka, kita mesti cuba. Lagipon hampir 5 bulan tak makan seafood sedap sejak berpindah dari galapagos.

Jalan keluar dari bandar Melaka agak sesak. Selepas 40minit baru tiba walaupun jarak 15km. Orang sangat ramai. Hampir sejam barulah makanan sampai. Yang tiba hanya siakap bakar yang mentah separuh. Itu saja yang kami makan dengan nasi putih.  Aku pesan juga sayur kailan ikan masin tetapi amatlah sedikit dan sejuk. Rasanya amat tidak lazat lagi tak sedap. 

Kami makan tanpa berkata apa. Aku reserve sebahagian nasi sebab tunggu sotong goreng tepung, sampai sudah sotong tu tak sampai. 

Masa bayar total RM 52 untuk 2 pinggan nasi, seekor siakap mentah sebelah dan kailan ikan masin yang boleh dicampak di selat melaka itu. Air fresh orange segelas dan limau ais. Semunya bernilai Rm52 dengan rasa masakan yang sungguh tidak sedap dan servis yang tahap sloth(binatang lembap dalam zootopia).

My 1st and last visit to Umbai Melaka.Anjung ikan bakar Labuan juga sedap, makan ikan bakar sambal saiz besar, sotong goreng tepung, ketam butter, kailan soa toram, nasi dan air 2 jag..semuanya dimakan oleh 4 orang dewasa yang lapar..ikan fresh bersama udara segar di malam hari..RM70 siap tapau bawak balik lauk sebab tak larat ratah.

Foto ini bukti kami sedang lapar dan menunggu lauk lain tiba huhuuu...rindu Labuan and the seafood!

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..