Saturday 26 November 2016

Throwback Tawau

Hampir setahun baru nak tulis kisah perjalanan ke Tawau, akhirnya dapat jejak Tawau pada 24 Disember 2015. Kawan-kawan ramai yang asal Tawau masa zaman UMS. 

       Menjadikan walimah Naddy sebagai alasan ke Tawau. Masa di sana tak banyak jalan, hanya pi pasar beli periuk dan amplang sahaja. Sebab cuaca masa tu sangat panas, kami sewa kereta tapi tak habis pon minyak. Tak banyak pon tempat jalan-jalan. Nak pergi semporna, tapi kereta sewa tu kancil, bimbang tengah jalan kereta buat hal. Mungkin perjalanan ni agak bosan bagi suamiku, tapi amat seronok dirasakan bagi aku sebab dapat jumpa kawan lama, Sitti Fatimah. Dia kawan zaman belajar, selalu 4 flat di UMS. Grad kelas pertama dia ni, tak puas hati...sebab dia pick up hebat, lepas tu banyak tengok anime. Kiranya zaman belajar, hanya belajar, sakit kepala pon seronok juga. 

       Berikut ialah beberapa foto semasa perjalanan tahun lepas. Rindukan Sabah dan Labuan
                Ini Adnadia, dia cantik dan baik

          Nampak tak ada Mus'ab di situ?


Masa baru sampai airport Tawau

Sebelum ke Tawau, kami tidur di Tune hotel. Drive sendiri dan bagi kereta pada Muhammad al-rashid untuk dia jaga, sebab rumah dia memang dekat dengan airport Kota Kinabalu.

Sampai di Tawau, panas!

 Yang tengah tu Sitti Fatimah dan paling kanan, sazliana aka mumui, dia major Bio. Adnadia dan Fatimah majoring chemistry. Banyak sangatlah kenangan dengan kawan UMS. 

     Kalau tengok kelompok pelajar di UMS, akan nampak mereka dalam gang masing-masing, orang semenanjung dan borneo jarang bergaul,begitu juga dengan Cina dan India. Mungkin sebab saling tak kenal, wujud perasaan skeptikal. Mujurlah aku lama di Sabah sejak kecil, jadi masuk ja dengan siapa pon. Masih ada segelintir pada zaman ini yang pergi Sabah, nak bawa baldi dan Maggi. Atau ingat mereka bina rumah atas pokok. Kalau datang Sabah kau akan faham, mereka ni kaya, makan ikan segar, tak main la beli ikan di Giant. Rumah pon besar, halaman tak usah cerita. Mereka baik-baik saja.

       Mus'ab memang kerja perhatikan sekeliling saja, tak mahu makan.


No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..