Sunday 23 October 2016

Mus'ab Kini Part 2

Hari ini genap 2 tahun 5 bulan umur mus'ab. Mus'ab dah pandai banyak perkara dalam tempoh sebulan ini.

Perkembangan itu sangat menggembirakan malah terkejut juga ada. Sudah tentulah mama dan baba akan gembira sepanjang melihat mus'ab membesar dengan sihat.

Selepas raya haji, mama mula menghafal surah nuh. Mama apply teknik seorang syeikh di YouTube. Caranya ialah mengulang membaca ayat yang sama sebanyak 30kali. Hari berlalu demi hari. Mama gunakan konsep 1 hari 1 ayat. Lepas subuh atau lepas asar akan mula hafazan, kemudian akan mengulang hafazan tatkala menidurkan Mus'ab. Selain itu mama juga pasangkan bacaan syeikh al-Afasy dari smartphone saja. 

Surah Nuh amat menyedihkan jika dibaca dan dihayati tafsirannya. Ia mengisahkan tentang susah payah nabi Nuh berdakwah kepada kaumnya. Di dalam surah ini, Nabi Nuh mengadu segalanya kepada Allah. Kaumnya menolak sampai ada yang menutup telinga dengan jari agar tak mendengar dakwah Nabi Nuh.Banyak lagi pengajaran lain dalam surah tu.

Bila mama baca, baba akan betulkan. Mama tak ingat, mama minta baba sambung. Contohnya bila sampai 1 ayat dah tak ingat, mama kata: lagi, lagi... Mus'ab akan request diulang lagi jika bacaan surah Nuh dah habis. Rutin itu berulang hinggalah mus'ab tertidur.

Tak sangka, mus'ab merakam semuanya. Suatu hari, mus'ab main. Mulutnya seperti biasa akan bercakap-cakap. Kadang dapat tahu apa yang mus'ab cakap, kadang tak faham. Cakap-cakap mus'ab itu kemudiannya disambung dengan bahagian pertama ayat pertama surah nuh. Inna arsalna..

Tak lama kemudian di hari lain, mus'ab main. Tiba-tiba mus'ab baca lagi: inna arslna nuhan dan begitulah hari-hari yang lain. Kadang disambungnya bahagian hujung. Dan akhirnya lengkap 1 ayat, sudah tentulah dalam versi pelat-pelat tak tahu makhrajnya di mana.

Benarlah otak bayi seperti span. Jika dihidang suatu yang buruk, yang meresap pon buruk, jika dihidang yang elok, resapanya juga suatu yang elok, jika diperah keluar pula suatu yang elok..begitulah analoginya. Untuk resap yang baik, hidanglah yang baik, begitulah sifirnya. 

Mama yang khilaf,
Amal Harun

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..