Tuesday 27 December 2011

Lupa

Kad atm hilang, SD card kamera juga hilang dan entah beberapa barang yang masih belum sedar akan kehilangannya. Sebenarnya ia tidak hilang atau jika benar hilang, ia sebenarnya berpunca daripada saya. Saya suka letak merata-rata, kemudia di mana saya simpan. Akibatnya mengambil masa mencari dan paling rugi ialah tidak menjumpainya.

Inilah simptom biasa terjadi jika serabut dengan hal hidup yang tidak tersusun. Oh, external hard disk pula dijangkiti virus, banyak gambar dan dokumen penting di dalamnya tidak dapat dibuka. Lambakan kerja yang makin bertambah dan kegagalan mengurus masa menjadikan situasi bertambah buruk. 

Kehidupan harus di'pause' sebentar. Ya, banyak yang ditinggalkan, semakin jauh dengan Tuhan. Semakin lupa dan lupa. Setelah pause, muhasabahlah sebentar. Kembalilah kepada Tuhan yang maha mengetahui dan maha mendengar. Dialah yang maha memaafkan. Jom, pohonkan kemampunan Allah.

Anatara orang yang Allah masukkan ke dalam syurga:
1. Sentiasa menafkahkan harta di kala susah dan senang.
2. Sentiasa menahan marah.
3.Orang yang membuat maksiat lalu bertaubat.
4. Orang yang sentiasa beristighfar.

Kita memang pelupa, jika lupa SD kad mungkin hilang gambar, tapi kalau Allah dilupakan? Ya Allah, hidupkan kami dengan kasih sayangMu, kami serah segala padaMu.



Menulis bukan merasa diri suci, tetapi memperingati diri sendiri.
Amal Harun
Labuan.

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..