Monday 9 May 2011

Tidak kau temui jika tidak kau cari


"mak, kenapa Amal selalu kena apa yang Amal tak mau?" saya mula memberontak depan emak.

"siapa yang bagi? mahu kamu jadi jobless?" mak meluat melihat saya menbentak-bentak.

Saya terdiam kalah. "tapi orang lain dapat kerja, kemudian dapat di Kepala Batas, kemudian dapat pulak sekolah x(perlu rahsia). Amal ni, belajar pun jauh, kerja pun jauh dan tak seronok" menyambung pemberontakan.

"Allah lagi tahu, dia yang aturkan." mak terus pergi.

Siapa yang tidak bosan bila saya adukan hal yang sama hampir setahun lebih, malah 5 tahun lalu pun isu yang sama. Saya berjanji untuk tidak mengungkit kerana mahu belajar sabar dan syukur, tapi gagal dan sering saya mungkiri. Makin hari, makin saya mengundang murka Yang Maha Memberi dan pada ketetapan Ilahi.

Tetapi jauh di sudut hati, ada hikmah tersembunyi. Cuma saya yang gagal mengerti atau Tuhan mahu saya lebih banyak muhasabah diri. Mungkin saya diuji.

Seorang adik menasihati, "bila kita diuji, kita akan rasa ditinggalkan Allah, rasa Allah tak sayang kita." Kamu betul wahai adik.

Periksa balik iman bila itu yang dirasa. Itulah tanda kasih sayang Allah. Walau diuji, harus syukur kerana masih mampu untuk melaksanakan ketaatan seperti muslim lain, masih mampu jauhkan diri daripada membuat larangan Allah. Khubaib diuji sampai beliau mati, namun balasannya syurga.

Dan para malaikat masuk ke tempat mereka dari semua pintu, (sambil mengucapkan) keselamatan atas kalian, berkat kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu. Surah ar-ra'd 23-24

Kalau tak diuji, manakan tahu apa itu sabar.

Saya takut menyuruh orang sabar, sedang saya gagal sabar buta makna sabar. Allah maha mengetahui, sedang saya terasa 'down', saya selak lembaran quran, lalu mata saya jatuh pada satu ayat;

"Maka sabarlah (Muhammad) atas apa yang mereka katakan dan bertasbihlah memuji Tuhanmu sebelum matahari terbit dan sebelum terbenam dan bertasbihlah pula pada waktu tengah malam dan di hujung siang hari agar kamu merasa tenang.

Dan janganlah engkau tujukan pandangan matamu kepada kenikmatan yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari ,mereka sebagai bunga kehidupan dunia. agar Kami uji mereka dengan (kesenangan) itu. Kurnia Tuhanmu lebih baik dan lebih kekal." Taha;130-131.

Sabarlah, ringan di lisan, berat untuk diamalkan. Semoga semester baru yang ditempuh menjadikan saya hamba Allah yang belajar bersabar juga menjadi warga pendidik yang lebih sabar mendidik.

الصبر جميل
Amal Harun
Pulau Labuhan

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..