Monday 1 July 2013

Pilihanraya

Minggu lepas, pelajar sibuk berkempen pilihanraya jawatankuasa perwakilan pelajar. Banyaklah poster-poster dan manifesto di sana-sini. Sebelum saya mulakan kuliah saya bagi maksimum 5 minit untuk mengemukakan manifesto.

Saya adalah anti MPP. Berdasarkan pengalaman saya sebagai pelajar di matrikulasi sampailah ke universiti... peranan MPP kurang signifikan. Itu pada pengamatan saya. Kebanyakan adalah 'program-oriented' bukan 'objective oriented'. Semasa saya di UMS dulu ada banyak masalah kecil tetapi memberi impak besar terhadap kehidupan dan kebajikan pelajar. Contohnya masalah keselamatan yang dipandang remeh dan menjadi serius apabila berlaku kemalangan dan kematian pelajar jatuh longkang! Awak tahulah, longkang universiti sungguh besar.

Dalam pada mahasiswa sibuk mengharungi kesibukan belajar, terpaksa menunggu bas. Masa tu saya naik motosikal sepanjang pengajian di UMS. Dianggarkan berlaku pembaziran masa menunggu bas selama 2 jam pergi dan balik kelas. Itu masalah serius. 2 jam menunggu bas bagi jarak minima dalam kampus...masalah itu antara isu panas mahasiswa memberontak.

Teman lelaki kawan saya ialah presiden pelajar. Ah..macam biasa orang pandai politik pandai bermain kata-kata.. dia kata dia tak sampai hati naik kereta dan melewati setiap perhentian bas di setiap kolej. Ah sekejap saja...lepas tu mana dia tahan naik bas dan menunggu terpacak setiap masa. BIASALAH KITA SELALU NAMPAK NEGATIF ORANG DAN LUPA UNTUK CUBA MENCARI SUDUT PANDANG POSITIF.

Ada...tetapi tak lama...sampailah kisah saya ditimpa kecelakaan dengan anjing..malah kawan saya pun dengan anjing (sampai solat duduk kerusi)..dan ada orang patah kaki atau tangan sebab kes dikejar anjing buas. Kalau hendak sebut masalah banyak. Isu kecil tak selesai...manifesto ialah isu anjing..

Itu dululah..sekarang diharap keadaan lebih baik. Dan jika diselidiki akademik mereka...kebanyakan secara kasar bukan cemerlang. Saya kagum dengan senior geologi MPP UMS..dia sibuk dan cemerlang.

Lihatlah apa prioriti datang ke matrikulasi dan universiti. Apakah nawaitu bertanding??? benarkah mahu memimpin, layakkah kita memimpin jika diri dan akademik sendiri terbarai.

Jika benar ikhlas mahu berkhidmat, kena tanam dalam hati dan minda bahaya...portion masa sudah sedikit...kerana banyak tugas. Kena agihkan masa untuk belajar, siapkan tugasan dan berorganisasi menjaga kebajikan orang.

"Saya doakan Syukri kalah..supaya dia tumpukan perhatian dengan pelajaran. Masa belajar di matrik tak lama, itu yang menentukan arah tuju di universiti bersama pilihan kursus yang digemari. Selalulah jelas dengan matlamat" kata saya ketika beliau selesai mengutarakan manifesto di kuliah saya...merayu undilah dari rakan sekuliahnya...

Syukri yang marah dengan kata-kata saya itu menjawab " jadi JPP pon tak lama juga"...wahhhh berjaya saya memprovok dia. Dia marah sebab kata-kata saya ialah anti-klimaks kahkahkah...

Tak mengapalah..saya bercakap melalui pengalaman..put first thing first. Mungkin dia yakin boleh bawa kedua-duanya. Jika berlaku sebaliknya dia mungkin mendapat pengalaman berharga. Belajarlah dari pengalaman.

Lagi pun saya ada baca buku anak Stephen Covey...yang menggalakkan sifat kepimpinan sejak sekolah rendah lagi..jika kanak-kanak bijak memimpin, dia juga pandai memimpin akademik menjadi cemerlang. Ini boleh didapati dalam buku yang ditulis oleh Sean Covey.

Belajarlah memimpin diri. Saya akan pantau Syukri, jika akademiknya merosot, dipersilakan meletak jawatan.

PELAJAR CINA

Saya kagum dengan gaya belajar pelajar cina yang bersikap opurtunis. Mereka jelas dengan matlamat dan bijak memaksimakan ruang dan peluang demi kecemerlangan akademik. Mereka mahu cemerlang secemerlang-cemerlangnya, mendapat kursus kritikal dan mendapat tajaan di universiti terkemuka????

Sedetail itu matlamat mereka.

Itulah imaginasi cemerlang yang menjadi 'movie mental'. Kita akan capai apa yang kita bayangkan. Kita akan berjuang dan mencari jalan mencapai apa yang kita senaraikan dalam senarai impian. Pandangan harus jauh ke depan, bukan mencari publisiti yang bersifat sementara tetapi implikasi buruknya lama dan ...oh tidak jika selamnya.

Encik Awang berkata...biarkan mereka belajar dari pengalaman...ya saya setuju. Tetapi saya nak ingatkan dengan risiko yang ada agar mudah mengatur rentak belajar dan berjuang di matrikulasi. Manakala Encik Zul kata buat tak tahu sajalah...pandailah dorang fikir...dan kak Su kata jangan garang sangat.

Maafkan saya jika terlalu play safe..tetapi masa di matrikulasi amat kritikal. Buatlah pilihan dan susunlah kehidupan dengan bijak...bukan follow the flow.

Amal Harun
Labuan

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..