Thursday 13 June 2013

My brother my buddy

Dinner dengan keluarga di Puncak Mutiara
Inilah abang saya. Abang kedua saya, Faiz Harun.

Masa kami kecil, dialah musuh saya. Tiada masa kami berdamai, sentiasa perang. Sampaikan saya panggil dia abu jahal dan dia panggil saya hindun...punyalah nak letak watak paling jahat. Masa kecik, minuman dalam peti ais mesti dicuri oleh abang saya. jadi air yang dia buat dan letak dalam peti ais, saya campurkan dengan kicap...hahaa. Kadang saya buat air tambah kicap, jadi macam air sarsi. Kalau duit saya kurang, saya syak bancik yang ambil, sebagai balasan, saya curi duit tabung dia.

Kalau saya naik basikal, saya pakai helmet motosikal ayah punya. Tapi bancik ambil buah kelapa dan campak ke kepala saya...wah berkesan memakai helmet, kepala saya okay. Masa saya masih baby, mak kata bancik selalu riba saya. Bancik kata, dia selalu jatuhkan saya sampai kepala saya bergegar, sebab tu la saya pandai..hahaaa. Kalau bergaduh, saya pernah kejar abang saya untuk balas dendam dan tendang kuat. Tiba-tiba, tuala dia terbuka, di depan rumah yang kebetulan mak saya turun van baru balik sekolah.

Setiap masa emak berdoa supaya perangai nakal dia berubah. Paling baik antara kami terhadap mak ialah Faiz Harun, sebab dia tak pernah melawan mak. Kalau saya atau yang lain, kami ada juga lawan cakap mak, tapi abang cik ni, akur dan mengaku walaupun tak mau dengar cakap mak.

Kalau apa-apa, arwah nenek Sabariah halang kami marahkan abang cik. Satu hari dia pasti berubah. Saya pun harap sangat Allah buka hati dia, pasti doa mak terkabul.

Masa dia ambil saya di airport Bayan Lepas, abang cik pakai jubah. Terkejut dibuatnya. Kami lapar dan berhenti tepi jalan, kedai char kueteaw kawan abang cik. Maka berjalanlah dia di tengah kesesakan jalan raya berjubah. Dalam kereta bancik kata, inilah gaya pulang ke pangkal jalan...insyaAllah.

Hari tu sebelum saya balik Labuan, sibuk uruskan perisapan kawin. Saya paksa abang cik ke klinik. Kaki dia bengkak, water retention. Saya temankan dia...barulah bancik berani. Puas ayah pujuk, tetap tak mau.

Masa jumpa doktor tekanan darah dia tinggi...148/92. Doktor bagi potasium chloride dan satu lagi saya lupa... ubat untuk urinate. Doktor pesan supaya banyak bergerak...senaman.

Hari ni bancik mesej saya laporan ujian darah dia. Kolestrol tinggi dan diberi lovastatin. Ubat yang ayah saya tengah makan sekarang. Hmmmm sedih saya...bancik, kalau hang baca ni...hang kena jaga kesihatan diri, rajin solat dan bimbing isteri hang. Banyakkan ke pengajian agama. Hargai masa muda untuk ibadah optimum. Tubuh badan kita adalah amanah Allah untuk kita terus buat ibadah.

Okay lah...semoga abang saya ni sihat. Saya janji akan belanja dia pegi umrah nanti. Kali ni biar bancik doa untuk mak pula depan baitullah. Mak selalu kata mak doakan bancik di kaabah.

I love you bro!

Amal Harun
Labuan

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..