Monday 21 February 2011

Cinta 3 segi

"assalamualaikum mak" waktu tengah hari baru sempat menghubungi mak. Kalau tidak, dia sibuk saya tak, kadang saya sibuk, dia tak sibuk.

"Mak tengah kelas la amal" kata mak. Mak tak cakap pun saya tahu, sebab bunyi bising boleh didengar.

"awat?" mak tanya

"saja...mak dah lunch?"

"belom" separuh menjerit sebab bising. "tak sedap, minta ayah hantar makanan, tak muncul-muncul lagi dia tu" mak komplen.

"oh ok la, nanti lunch tau, bye mak, assalamualaikum".

Teks pesanan ringkas dihantar kepada ayah; 'ayah, mak pesan hantar makanan, dia belum lunch hehee', kemudian hantar ke nombor ayah.

Saya pun sambung kerja, mengedit nota kuliah alkohol. Tiba-tiba telefon bernyi...

"ayah heheee" macam biasa akan disambut dengan gelak-gelak.

"nih amal, bagitau mak, ayah di Permatang Sireh, tengah bungkus nasi" kata ayah sambil gelak-gelak.

"baik hihiii" tersengih dan sambung kerja. Kemudian call emak semula.

"mak, ayah tengah beli nasi', satgi dia pi hantar kat isteri dia"

"laaaaaaaaaaaaa....mak nak cucur saja, kalau makan nasi, kenyang sangat, nanti mengantuk" mak beralasan. Mak ni, satgi aku 'beletiaq' baru tau.

"ok la, ok la, thanks" mak pun mematikan talian.

itulah senario 3 penjuru. Sukarnya komunikasi!

Tahun lepas.....

"ayah, ayah kat mana? buat apa?"..saya menelefon ayah ketika tamat waktu pejabat.

"tunggu mak, eh amal, call mak, suruh dia cepat sikit, ayah tak larat tunggu ni. Bagitau ayah tunggu depan surau"

"aah ya la" saya akur.

"mak, cepat sikit, ayah tunggu mak depan surau sekarang" pesan saya.

itulah kami, mak dan ayah di Penang tapi macam di Paris dan Nottingham kononnya.

Amal Harun
WP Labuan.


No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..