Saturday 17 February 2018

Selamat Jalan

Aku memang menunda hari untuk menulis, hari demi hari, aku tunda, aku tulis dan padam. Aku nak cari perkataan sesuai. Aku rindu hang, Intan.

26 November 2017, aku tertidur dan bangun solat asar, aku periksa mesej kata hang tenat, kemudian aku call mak aku. Lepas tu mesej masuk lagi dan kata hang dah tak ada. 

Aku call mak aku balik, dan aku bagitau, mak aku nangis dan aku nangis. Aku terus fikirkan mak hang. Hang pergi dulu intan. Mak aku bagitau aku dalam telefon, insyaAllah Allah anugerahkan syurga untuk hang. 

Petang tu jugak aku siap dan balik Penang, hujan dan jalan keluar dari pilah ke seremban perlahan sangat. Malam tu juga, hang dikebumikan. Segala urusan disegerakan. Aku tak sempat tengok hang tapi mak ayah, tok, makcik  
dan adik-adik aku sempat ziarah hang. 

Tiap hari aku ingat hang. Aku doakan hang, moga Allah ampunkan segala dosa dan tempatkan hang di syurga tertinggi. 

Aku sampai rumah hang pada jam 2 pagi, aku lalu tapi aku rasa masa tak sesuai. Esok, aku kembali lagi ziarah mak hang dengan cikgu kimia kita, cikgu siti zubaidah. Dulu kita berdua selalu melawat cikgu, tapi kini sebaliknya. 

Aku tengok mak hang kuat, dan sabar. Tapi aku tak tahu macam mana dia tenangkan diri menghadapi anak-anak yangbpergi dulu dijemput ilahi. Semoga Allah merahmati beliau.

Sebelum aku balik pilah, aku singgah zirah pusara hang. Aku sedar kita berada di alam yang sangat jauh. Pemergian hang sangat menginsafkan aku. Bila-bila masa Allah boleh ambil nyawa. 

Kemudian aku singgah rumah hang. Aku nak jumpa mak hang, tapi dia ada urusan di luar. Aku beli satu buku, "perjalananku dengan Al-Quran untuk bacaan mak hang. Dulu, 

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..