Tuesday 14 November 2017

Catatan untuk Mus'ab 3 tahun

Ada masa hilang sabar dan tak rasional, sebab marahkan anak. Macamlah dahulu masa kau kecil kau tak pernah beperngai kurang asam. 

Sejak ada Afaf, Mus'ab merasa dia mendapat layanan yang kurang. Betullah, kalau dulu dia sajalah yang dipeluk dan diriba. Dia sajalah yang dilayan.



Sekarang ada adik, sekelip mata berubah. Mus'ab kena tunggu mama susukan adik, tidurkan adik barulah mama boleh riba Mus'ab dan bacakan buku.



Memang Mus'ab manja, menerima layanan sebagai anak tunggal lebih dari 3 tahun, dan tiba-tiba perhatian mama dan baba harus dibahagikan kepada Afaf. Cabaran buat Mus'ab. Tak bermaksud mama dan baba tidak sayang Mus'ab atau kasih sayang yang makin berkurang. Tidak sama sekali.  

3 tahun bersama Mus'ab ialah usia emas, yakni tempoh keemasan. Sepenuh perhatian dan layanan hanya kepada Mus'ab, dengan harapan Mus'ab akan lebih sayang kepada adiknya, lebih berkepimpinan dan bertanggungjawab. Mus'ab adalah tonggak keluarga selepas baba. Mus'ab akan memimpin diri, membuat pilihan dan keputusan, menjadi imam solat hatta menentukan ke mana arah tuju hidup selepas ini.



Mama ajarkan Mus'ab perkara asas setakat ini mengikut keupayaan, kesempatan masa dan keterbatasan ilmu mendidik anak walau mama seorang cikgu kimia. Alhamdulillah banyak Mus'ab belajar. Mama tak letakkan target mahupun result expectation terhadap Mus'ab. Namun selalu dan menjadi harapan nombor 1 mama terhadap Mus'ab ialah menjadi seorang lelaki yang hatinya ada Allah. Sentiasa mendahului perintah Allah. Agar Mus'ab menjadi pejuang agama, mengambil semangat dan meneladani sahabat nabi Mus'ab bin Umair. Agar Mus'ab menjadi pemuda yang hatinya terikat pada masjid. Jika Allah nombor 1 di hati Mus'ab, pastilah cita-cita dan impian di dunia akan mengiringimu selepas itu. Berbunga sangatkah??


Maksudnya jika Mus'ab menjadikan Allah sebagai urusan nombor 1, pastilah apa saja urusan harian Allah bantu uruskan.Allah selamatkan setiap langkah dan tindakan Mus'ab.


Bila mama dan baba marah, Mus'ab fikir dan kata mama dan baba tidak sayang Mus'ab lagi. Mus'ab pon menangis sambil peluk mama dan kata "kesianlah, kesianlah"... maksudnya Mus'ab sedang minta simpati selepas dimarahi. 

Mama tak berniat mahu marah atau pukul, tapi mama harap teguran dan sedikit pukulan kecil itu dapat sampaikan mesej yang Mus'ab harus baiki akhlak dan jangan buat lagi. 



Mama yakin, tak patut mama pukul atau marah. Tapi mama geram. Oh, mama kena banyak sabar lagi.huhuuuu!!!

Sebenarnya banyak lagi silap-silap lain, yang mungkin mama terlepas pandang. Tapi, mama doakan semoga Mus'ab tabah sepanjang mama mendidik Mus'ab dalam masa yang sama mama mendidik diri sendiri. Selalu mama insafi dan muhasabah diri, mama perlu banyak sabar lagi.



Maafkan mama

Amal Harun
72000 Kuala Pilah.

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..