Monday 6 March 2017

DiGi

Aku ini ingin meluahkan rasa kecewaku. Agar menjadi tauladan dan sempadan agar diriku tak begitu.

Alkisah, semasa semester lalu, pembahagian chapter kuliah, aku dapat part tengah, chapter yang banyak penerangan. Aku pon suka kerana dah lama tinggalkan part pengiraan.

Tapi bagi semester 2, aku minta untuk ajar part tengah, maklumlah bila part hujung ada chapter amines, bila amines ja aku mengantuk dan lemah semangat, kerana chapter tu susah nak ajar. Kalau itu takdirku, aku pon terima dengan harapan aku boleh belajar dari seniorku macam mana nak ajar chapter yang susah.

Tapi permohonanku tak berjaya. Kerana beliau nak part tengah. Alasannya, beliau ajar laju, bila laju cepat siap kuliah dan kena plan revision. Bila revision beliau kata beliau akan stress. WTH????

You already plan and set up your mind to get stress before it happen??? You are higher grade teacher whatt??

Alasan itu amat menjatuhkan kredibiliti beliau selaku pegawai gred tinggi, tetapi sikap professionalisme dah dibuang ke tangki kumbahan.

Banyak lagi insiden yang hari demi hari mengusik jiwaku selaku Pegawai gred DG41. Gred rendah di kalangan pensyarah. 

Aku mengambil pengajaran dari sikap beliau, lantang mengkomplen pelajar dan pensyarah lain. Tapi keberhasilan beliau nyata diketahui umum amatlah tak memberansangkan. Sebelum ini amatlah kusanjungi kewibawaannya, namun segalanya hancur.

Aku yakin pertemuan dengan beliau adalah aturan Allah yang nak aku belajar dari orang sekeliling. Sifirnya mudah, tiru yang baik, yang jahat tengok diri sendiri ada buat atau tak, dan kalau ada ciri sebegitu, cepat-cepatlah tinggalkan.

Jangan sombong atau bangga diri, sebab semua kita asalnya hina dari air mani. Jika jatuh ke tanah, tak ada nilai, tak jadi emas pon.

Jika kamu gred tinggi, pikul tanggungjawab lebih besar dan sambutlah dengan lapang dada sesuai dengan bayaran yang tinggi. Jika beri lebih, kerajaan tak bayar lebih, tapi Allah bayar dalam pelbagai bentuk lain? Pangkat juga ujian!

Semoga aku terus tabah dan sabar menghadapi pelbagai kerenah rakan sekerja dan pelajar. 

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..