Sunday 28 June 2015

Selamat 2 Tahun Bercinta

"Untunglah hang dapat suami yang hang nak, aku belum jumpa laki yang aku nak" begitulah bunyi kata-kata kawan yang masih mencari calon hidup.

"Bukan aku nak pon kawin dengan dia" 

"Haaaa? Jangan kufur nikmat wehhh"

"Heheee maksud aku, bukan aku NAK kawen dengan dia, tapi memang aku perlu kawen dengan dia. Nak dan perlu tak sama." 

Kenapa makin rasa perlu kawen dengan dia? Sebab dia SABAR. Kadang sabar dia buat aku jeles, dia boleh dapat banyak pahala sebab sabar dengan perangai aku. Aku boleh hilang banyak pahala sebab tak bersabar. 

Begitulah dalam tempoh 2 tahun kawen ni, sangat banyaklah kekurangan aku dalam segenap aspek contohnya sudut ibadah khusus, banyak aku belajar. Bab masak-masak, letih macam mana pon tetap masak kerana kami lebih gembira makan seadanya di rumah....sesekali makan luar baru rasa sedap. Makin rajin google resepi, rajin mop lantai yang mana sepanjang hidup bujang dulu adalah 2 kali pegang mop. Bab akhlak, iaitu part nak mengumpat terus tak jadi sebab takdak respon, dan kemudian baru terperasan bahawa sedang mengumpat tapi tiada gang. Kiranya dia inhibitor mengumpat.

Sedang banyak khilaf tak disedari, banyak kata-kata menyakitkan hati, banyak kekurangan budi pekerti, dia terima, sebab aku isteri.

Selamat 2 tahun hidup bersama, bercinta dan berduka. Terima kasih untuk semua, semoga Allah balas untukmu syurga.

Selamat 2 tahun menikah in advance.

Amal Harun
Labuan


No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..