Thursday 4 June 2009

Berhenti sekolah

"Eh, kau ni jangan datang sekolah la kalau nak susahkan cikgu dan pihak sekolah, nyusahkan mak bapak, baik kau berenti saja la."

Sering kali terdengar dialog di atas apabila guru ingin melampiaskan kemarahan dek kerana gagal menekan butang 'pause' tatkala berhadapan dengan salah laku pelajar. Namun saya sekadar mengandaikan ia hanya dituturkan oleh hanya segelintir guru yang semakin dibebani masalah pelajar, masalah dalaman, konflik di tempat kerja atau rumahtangga yang tersendiri. Apa yang pasti, saya memang mendengar dengan telinga sendiri keluhan seperti ini di hadapan pelajar.

Saya mendapat sms bahawa Ibrahim (memang nama sebenar) sudah berhenti sekolah setelah tamat PMR. Saya kecewa. Ia mungkin suatu kelegaan buat guru yang mengajar tingkatan empat, tetapi bagaimana pula nasib Ibrahim di luar sana?

Kakak Ibrahim pula mendapat keputusan SPM yang 'cukup makan' dan kini menyambung pengajian di tingkatan enam, semoga dia kekal bersemangat meneruskan pengajian.

"Kami tak nampak hidup kami kat sekolah la cikgu, kalau laut tu kami tau la apa yang kami dapat buat, menoreh ka, buat bata rumah ka"

Kelu, bagaimana perlu saya jawab. Saya berharap Ibrahim akan mendapat "homeschooling" dan belajar tentang hidup sambil menolong ibu bapanya di pasar 'tamu'. Bersyukur kerana Allah campakkan kesedaran dan lembutkan hati mahu ke sekolah dan mahu belajar, hatta diberi keizinan belajar peringkat ijazah lanjutan, Subhanallah.

Dan pada nikmat Tuhanmu hendaklah kamu menyebut-nyebutnya dengan bersyukur. ayat terakhir, surah ad-Dhuha



amal
kg aman

2 comments:

  1. "gagal menekan butang 'pause'..."

    Seperti pernah terbaca ayat di atas ni. Tapi di mana ya? (Sambil mata menjeling karya Abu Saif)

    Kesian dgn Ibrahim..

    ReplyDelete
  2. sudah pasti terminologi itu dipinjam daripada Abu Saif.

    menekan butang pause paling penting

    malas nak sign in-amal-

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..