Monday 29 June 2009

Bukan tawakkal sebiji mata

Usai menyelesaikan program diploma sekolah teknik tahun 1939M, saya berangkat ke Kairo untuk mencari pekerjaan. Menjadi kebiasaan kami untuk singgah di pejabat Ikhwan, lalu saya berjumpa dengan asy-syahid Hassan al-Banna.



"Saya telah lulus dan ke Kairo ingin mencari kerja." saya memberitahu beliau.



"Tidakkah terfikir olehmu untuk bekerja secara sukarela di sekolah teknik jurusan mekanik senjata?" beliau bertanya kemudian menyambung, "risalah dan misi kita mewajibkan untuk berkhidmat dan bekerja di bidang ini".



"Baiklah kalau demikian, namun saya ragu kerana doktor mengesahkan salah satu mataku rabun" jawab saya ragu-ragu.



"Tawakkallah kepada Allah, InsyaAllah kamu akan berjaya."tegas beliau.



"Bagaimana saya akan berjaya sedangkan salah satu mata saya rabun?" saya bertanya lagi.



"Maka, dari itulah saya katakan bertawakkallah kepada Allah.. kerana jika penglihatanmu sihat, pastilah kamu akan bertawakkal kepada matamu." jawab asy-Syahid Hassan al-Banna.



Nasihat itu benar-benar menyentak dan merasakan keimanan menuruni ke lubuk hati. Saya menuju ke Sekolah Teknik Senjata 'Abbasiah dengan penuh perasaan tawakkal kepada Allah. Saya optimis untuk lulus pemeriksaan dan berjaya.



Saya ingat lagi ketika perang dunia kedua meletus, kami diperintahkan ke medan perang. Saya dan 100 lagi pelatih dibawa ke lapangan tembak untuk memulakan latihan. Saya risau akan gagal kerana masalah penglihatan tetapi segera ingat akan nasihat asy-syahid, bertawakkalah kepada Allah. Saya menuju arena latihan menembak dengan penuh ketenangan dan kepercayaan diri walau hanya dengan sebelah mata. Akhirnya, Hussain Ahmad mengumumkan 'Abbas Hassan as-Sisi sebagai penembak terbaik.



Bertawakkal kepada Allah menjadi hakikat yang menolong saya dalam banyak kejadian dan peristiwa dalam hidupku. Sebuah keyakinan kukuh yang selalu menemaniku di setiap kesulitan yang menghadang. Saya mengingatinya dengan penuh kepercayaan yang akhirnya mengilhamkan harapan, ketenangan, kesabaran dan keteguhan.



Catatan 'Abbas as-Sisi dalam buku Biografi Dakwah Hassan al-Banna halaman 23.



Catatan ini benar-benar signifikan. Pada 5 Mei 2009, saya telah menduduki peperiksaan bagi kursus pengurusan pendidikan, suatu topik yang sukar melekat dalam kepala saya. Ia adalah kertas terakhir bagi semester akhir di tahun akhir. Saya cuba menjawab dengan baik dan yakin. Namun pada malamnya, seorang kawan dan kawan-kawan yang lain sedang membincangkan tentang satu soalan pengurusan tersebut. Barulah saya dapati bahawa ada satu soalan yang saya anggap senang dan dijawab dengan riang ria, rupanya salah dijawab dari A sampai Z. Esoknya saya berjumpa dengan pensyarah bertanyakan status soalan tersebut, beliau enggan mengulas dan meminta saya melupakan perkara lepas kemudian berkata,



"just forget it and enjoy your long vacation". Jawapan yang neutral dan lansung tidak menyedapkan jiwa saya yang gundah gulana.



Saya kemudiannya membuat kesimpulan bahawa telah berusaha dan kesalahan itu adalah kelalaian biasa di dewan peperiksaan. Saya berdoa dan berharap tidak perlu mengulang kertas tersebut memandangkan ia semester akhir. Sekiranya gagal pasti memalukan.



Akhirnya, keputusan keluar dan saya mendapat gred A bagi kertas tersebut. Alhamdulillah, terima kasih Allah yang selalu mengingatkan saya bahawa Dia Maha Segalanya. Maka sila lihat ali-imran ayat 173.



amal harun
rumah tok, kepala batas

No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..