Wednesday 19 November 2008

Masa Lapang Yang Membunuh

Selamat bercuti bagi yang bercuti; cuti sekolah, cuti raya haji, cuti naik haji, cuti bersalin, cuti akhir semester, cuti kawin dan lain-lain.

1)Walimah dan Bertunang



Tahniah kepada rakan se-praktikal yang akan bertunang cuti ini. Tahniah kepada saudara maraku yang melansungkan perkahwinan; (Husna Zahira Nordin & Dzulkarnaen) dan (Mhmd Ashraf Nordin & Safrina Merican) di Kuala Lumpur dan sahabat sepengajian di UMS, Farhana Mokhtar yang akan menikah di Pahang. Baarakallahulakum fi khair...

2)Melahirkan

Tahniah lagi kepada sahabat sepengajian Maziah Azmi yang akan melahirkan anak pertama. Semoga beliau selamat kembali ke pengajian awal tahun hadapan di semester terakhir.Selamat menjadi ibu yang baik dan mendidik dengan penuh kesabaran.

3) Selamat berangkat ke tanah suci untuk semua ummat Islam, semoga memperoleh haji mabrur. Menyentuh soal haji, bilakah lagi giliran aku, giliran mak dan ayahku, giliran kita menjadi tetamu Allah. Ayah aku mengalami sedikit kegerunan menaiki pesawat sejak balik dari sabah (2002), boleh juga dikatakan fobia dengan ketinggian. Tingkat 3 pun sudah gayat. Bagaimana ya?


dan akhir sekali, bagi diriku yang tidak mempunyai sebarang agenda, juga bagi sesiapa yang senasib denganku. Masa lapang yang ada jangan sampai membunuh. Hassan al-Banna menyatakan bahawa kerja yang kita lakukan dalam dakwah melebihi masa yang kita ada. Jadi, tunggu apa lagi, masih adakah lagi masa lapang??


Sertai aktiviti menarik lagi berfaedah di sekeliling kita. Jadi aku dengan beratnya kaki memilih untuk menyertai Perhimpunan Musim Cuti (PMC) di Bangi, mungkin campsite belakang highway. Aktivitinya jungle Tracking, tayammum dan mungkin segala pengisian di dalam hutan. Oh, tidak! mampukah aku...namun semua itu digagahi demi mencari jatidiri. Pembinaan individu muslim mesti memenuhi 10 ciri/ muwasofat dalam mentarbiah diri/mengislahkan.

Ingin juga aku berkongsi sedikit tentang tentang tarbiyyah, tetapi kemampuan aku menulis dan men'digest input amat terbatas, takut silap aku menulis mencetus salah konsep di kalangan pembaca. Topik tarbiyyah adalah topik berat (bagi aku la),dan aim aku menulis blog adalah ke arah itu sebenarnya (pengislahan/pentarbiyyahan) sesuai dengan nama IRSHAD barangkali. Nama tersebut aku pilih sempena nama sekolahku.







Apa pun, hasrat dan tanggungjawab itu akan aku gagahi, kerana itu jalanku.
jalan ini jalan JAUH. Matlamat akhir itu HAKIKI.
Mencapainya memerlukan KESABARAN dan KETEKUNAN. ujian ialah KAYU UKUR iman.
Tinggi rendah iman diukur daripada NATIJAH di akhir ujian. Tetap TSABAT.
jANJI-Nya PASTI

semoga masa lapang kita tidak membunuh!

amalharun
13200 kepala batas














1 comment:

  1. serigala menyerang kambing yang bersendirian, ayuh! sertai kawanan kambing.

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..