Thursday 20 August 2009

Gula oh gula

“Amal, balik nanti tolong beli gula sebanyak yang boleh” sms daripada emak. Untuk mendapat kepastian saya hubungi mak. Dia kata mahu sedekah pada orang yang buat kenduri arwah dan pusat kempen pilihanraya.

Jadi sepanjang perjalanan dari Seberang Jaya ke rumah, saya akan berhenti di setiap kedai runcit. Kebanyakkan kedai tutup kerana waktu tengah hari dan hari Ahad. Saya hanya sempat singgah di dua buah kedai sahaja di kampong berhampiran. Ikuti dialog saya dan pakcik tuan kedai runcit:

“Pakcik, saya nak beli gula, sekilo atau 2 kilo”

“hang duk kat mana?” semacam menengking saya. Uih, garang betul!

“kampong xxx” kecuakan dan kehairanan.

“huh, tadak tadak” sambil menggawangkan tangan menyuruh saya keluar.

“takpa la, saya cari sampai sini sebab kedai lain tutup, terima kasih na” cuba meraih simpati sambil menahan geram.

Bila saya ke kedai lain, saya difahamkan bahawa gula sudah habis. Bukankah memberitahu dengan jelas begitu akan mudah difahami dan berterus terang gula tidak akan dijual kepada bukan penduduk kampung. Kedai runcit berhampiran rumah saya pula memang habis kerana tuan kedai sendiri mengaku menjual tanpa had. Akibatnya, setiap orang akan membeli sekurang-kurangnya sehingga 5 kilo dengan alas an menjelang musim perayaan dan krisis gula yang tidak cukup.

Tok saya pula akan sentiasa memesan supaya membeli gula. Tolonglah jangan menjadi cemas hanya kerana gula. Dan saya hanya mampu berkata;

“biarla, tiap-tiap hari minum air bubuh gula, lepas ni berenti la sat”

“satgi kalau orang mai, nak jamu ayaq tak buh gula?” tok cemas lagi.

“hehe bagi lagi ayaq kurang manis, kalau habis terus, bagi air masak, kata ja gula habis, orang pun paham”

Ironinya, menteri kesihatan asyik mengingatkan tentang bilangan korban pandemic influenza A H1N1 yang semakin meningkat khususnya di kalangan golongan berisiko tinggi seperti diabetis. Maka tiada guna berusaha mendapatkan berkilo-kilo gula padahal penggunaan di dapur yang tidak seberapa pada hari-hari sebelum isu gula timbul.

Situasi seperti ini kerap berlaku di kolej kediaman apabila mengalami gangguan bekalan air. Waktu tiada air, berduyun-duyun siswi turun ke tangki membawa 2 buah baldi yang penuh dengan pakaian kotor. Sedangkan masih banyak pakaian bersih dan masalah air hanya sekitar dua hari dan apabila air banyak, tidak pula yang mencuci baju.

Saya tidak pasti adakah situasi ini berpunca daripada tindakan segera menghadapi kecemasan atau kegagalan meletakkan prioriti. Jom jernihkan hati di Ramadhan ini, bersegera memohon keampunan Allah.

Wasaari’u ila maghfirah….

2 comments:

  1. nice la amal...ppl always forget.
    selamat mhadapi ramadhan yea.

    ReplyDelete
  2. syukran!!!! diriku juga sering lupa

    ReplyDelete

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..