Wednesday 30 August 2017

Minggu 36

Setelah mengharungi ramadhan dan syawal, barulah mama hampir berkesempatan menulis untuk adik baby 'A'. Adik baby semakin hari semakin rancak. Terbaru adik baby dah pusing, ingatkan masih breech.

Jadi mama pon diberi kaunseling untuk VBAC. Mula-mula ok, tapi selepas tu banyak pula risiko-risikonya, oh sungguh menakutkan. Tapi tak mengapa, tetap kena berjuang.

Adik baby sangat aktif menjelang malam, malah gerakannya lebih agresif berbanding abang Mus'ab. Abang Mus'ab akan sapukan moisturiser di perut mama, dia sedang berlagak sebagai seorang doktor perbidanan, dia scan sambil beri penerangan ini jantung, ini kepala dan kaki, lihat di skrin katanya. 

Kadang sambil dia sapu, sambil baca surah kegemaran dia iaitu surah al-maa'un. Sekali lagi adik baby akan bergerak aktif. Adik baby dengar?

Di pejabat, mama sangat sibuk, kerana hampir setiap hari ada orang cuti sakit. Mama pon kena sediakan penggantian kelas. Bila diberi borang, sedikit sekali yang berlapang dada. Majoriti akan mengeluh, menarik muka masam dan ada yang komplen. Ada juga pensyarah kanan kata: kalau you bagi i relief, i taknak masuk. Oh, 1 jam pon terbeban.

Solusi menghadapi situasi itu amat perit, seolah mama sengaja membebankan mereka. Mama luahkan juga pada baba tapi selepas 2 minggu, mama pon biasa dan pekakkan saja telinga. 

Patutnya, anggaplah sejam yg terpaksa ajar kelas orang tu sebagai cover keculasan dan kecuaian kita berborak kosong. Tak dinafikan ada yang sangat professional dan tak kisah diberi relief. 

Adik baby sangatlah memberi kerjasama padu, ketika mama mengajar, mama dapat rasa gerak adik baby juga. Cuma mama tak kira secara tepat dan spesifik, yang mama tahu kamu ada dan sentiasa gerak pada waktu-waktu tertentu, terutama selepas mama makan. 

Semoga adik baby menjadi manusia yang sabar, bersungguh dalam melakukan pekerjaan dan merasa sentiasa diawasi Allah. 

Mama dan baba sentiasa doakan adik baby sihat dan selamat dilahirkan. Mama sedang berjuang menyudahkan kerja sebelum bercuti panjang menjelang kelahiran adik baby.

Amal Harun
72000 Kuala Pilah



No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..