Monday 10 June 2013

Dendam Pelajar Terlerai ..heheee

Ada kala saya ego dengan pelajar. Saya nak juga pelajar mengaku salah mereka. Selalu saya buat, saya bagi teguran, mesti begini begitu. Kemudian jika salah, saya bagi amaran...lepas tu tegur iaitu marah hmmmm marah. Tapi jika masih berdegil..haaaah rasakan..lantak kau laaa..ada aku kesah..aku banned kau hihiii. I have a lot more students, better in attitude and cleverer and very hardworking!!!!

Ya begitulah nada seorang guru yang ego, tidak mahu berlembut dengan pelajar...semakin lama saya bersikap begitu, saya rasa sesak dada..Lama-lama saya pon buat keputusan begini: tugas saya mendidik; iaitu menyampaikan ilmu kimia, kemahiran manipulatif, nilai murni dan nilai kehidupan berdasarkan pengalaman bergelar remaja dan pelajar dan sedikit nasihat berkaitan kerjaya.

Ewan nama sebenar, pelajar saya 2011/2012. Saya mengajar kuliah semester 2. Mengajar kuliah kelas fizikal subjek kimia organik sangat mencabar. Itulah kali pertama saya menagajar semester 2 secara penuh sepanjang semester. Semester kedua memang mencabar dari sudut pengajaran dan pengurusan disiplin pelajar. Pertama, pelajar fizikal tidak suka mengingat, hanya suka pengiraan, benci organik ringkasnya. Kedua, pelajar semester 2 sudah mulai pakar dalam aspek memonteng dan pengurusan jadual mereka, ditamah dengan pihak pengurusan kolej yang tidak serius dengan disiplin pelajar. Dulu laaa, sekarang dah lain...

Cabaran semester 2 dilalui dengan kegetiran hidup selepas kemalangan jalan raya, emosi tak stabil. Stress. Semua faktor negatif menyumbang kepada ketidakcemerlangan saya di kuliah lebih-lebih lagi. Saya juga kurang kreativiti mengajar dan perlu banyak lagi ilmu dan percubaan. Oh ya..kalau tidak keterlaluan, pada masa mengajar kuliah CP1 tersebut, suasana infrstrukturnya paling kasihan kerana dewan kuliah 6 kami tiada penyaman udara, bahang panas, bau busuk peluh, dan pernah kami belajar sambil mencium bau bangkai. Tak terbayang peritnya..semoga pelajar ingat kesusahan itu dan berusaha tanpa menjadikan faktor persekitaran sebagai penghalang kajayaan.

Jadi segala unsur ketidakselesaan dan emosi negatif menguasai saya dan pelajar. Saya salahkan pelajar sentiasa tidak faham apa yang diajar, manakala pelajar salahkan saya yang membosankan.

Zaman itu berlalu selaras dengan kedewasaan kami (saya sebgai guru dan mereka remaja yang menuntut ilmu).

Kenapakah tiba-tiba ada tulisan tentang pelajar ini. Hmmmm..begini..

Dia seorang yang suka ponteng kuliah saya, dan saya tidaklah kisah, malah saya katakan tak perlu datang 1 semester. Tapi dia datang la kadang-kadang sambil menjeling saya ketika melalui meja pensyarah di bilik kuliah. Oh tindakan itu sungguh menjengkelkan, nampak handsome tapi arghhh menyampah..tapi saya abaikan tanpa memikirkan lansung hal dia (kenapa meluat sangat dia kat saya).

Sehinggalah saya  menulis komen di status FB Fuad seorang pelajar tutorial saya..Rupanya dia kawan dengan budak CP1 saya seorang ni. Mereka rapat. Dalam komen tersebut saya katakan saya nak belajar cakap Sarawak, berniat mahu ke matrikulasi Sarawak. Tiba-tiba budak ni membalas dengan kata-kata yang biadap dalam bahasa Sarawak.Bukan sekali tetapi beberapa kali dizahirkan melalui kata-kata dan tindakan Barulah saya tahu dia benci saya sangat heheeee (aku kesah ke??)

Oh, saya mengajar orang tanpa bersikap RACIST. Terlupa pula saya tabiat sesetengah pelajar Sarawak. Yang macam tu sikit sangat..yang baik banyak. Setelah saya tahu kebencian dia terhada saya, saya pon ok la..tak perlu bertekak dengan orang muda berdarah panas. Dan sentimen kenegerian tu akan hilang sebab dia belajar dan bergaul dengan ramai orang dari merata tempat di universiti.

Tiba-tiba, setelah setahun lebih, dia mesej saya dan minta maaf..dia tak mahu berdendam lagi. Dia minta maaf sebab kurang ajar dengan saya.

Inilah jawapan saya: Sebenarnya saya tak perasan pon, marah masa tu saja..tapi lupa dahhh, sebab manusia belajar dari silap, nanti tahulah dia.

Bila macam ni, saya belajar untuk tidak beremosi..biarlah. Saya maafkan..dan saya juga minta maaf la..bergurau kasar dengan awak wahai pelajar tersebut.

Ok sudah-sudah.. mahu belajar Kimia pula.

Amal Harun
Labuan



No comments:

Post a Comment

nak komen? silakan. komen anda sangat berharga..